SVÅRT ATT VÄLJA PLATTFORM?

Svårt att välja plattform? Jag har själv provat på både blogg.se och nu blogspot.com. På min andra blogg så gjorde jag en jämförelse om vad jag tycker om de olika plattformerna. Tycker fortfarande som jag skrev, blogspot är mer en blogg plattform om man inte är speciellt haj på alla kådningar. Kopierade texten jag la upp där hit så även ni kan se om ni står i valet och kvaletoch inte kan bestämma.



Jag är en sann blogg.se tjej som bara tidigare haft blogg på blogg.se. För någon dag sedan fick jag för mig att jag ville prova på något nytt så jag startade mig en blogg på blogspot.com.

 

Redan när jag började kolla runt på de olika funktionerna som finns på blogspot så gillade jag det. Man kan fixa till designen hur lätt som helt trots att man är värdelös på det (som jag). När man skriver inlägg så kan man välja text färg, textens stil mm. Det finns även ett jätte bra stavnings program som rättar stavningen.

 

 

Blogg.se är även det bra, dock så finns inte dessa smidiga och bra funktioner. Jag som är ur kass på designer vet inte riktigt hur man fixar till det fint på blogg.se.

 

 

Sen har jag även provat på de båda apparna. En så länge måste jag faktiskt säga att Blogger (blogspot) appen är bättre. Den publicerar inläggen näst intill jämnt och bilder är inga större problem heller att ladda upp. Det går även mycket fortare att publicera ett inlägg och om man märker en felstavning så kan man gå tillbaka och fixa till det. Dock så kan man inte läsa kommentarerna.

 

I blogg appen så händer det väldigt ofta att inlägget inte publiceras och det händer oftare om man vill ha med en bild. Man kan tyvärr inte gå tillbaka och ändra inlägget om man hittar felstavningar.

 

En kort sammanfattning nu. Enligt mig som är ur dålig på det här med design etc gillar mer blogspot (än så länge) då det är mycket lättare att fixa sin blogg mer personlig.

 

Blogspot.com har funktioner som gör att man inte behöver vara proffs för att kunna göra sin blogg personlig. Man kan välja en grund mall, man kan själv bestämma bakgrund, färger på texter mm. Det finns hur mycket som helst som man kan blanda ihop själv och göra det personligt.

 

 

Blogg.se är PERFEKT om man älskar att hålla på med kodning mm. Enligt mig så handlar blogg mer om att koda ihop allting som man vill ha den (om man inte vill använda sig av en färdig design).

 

 


/Elina 


Kommentarer
Postat av: Hannah

Eftersom du har testat båda plattformerna så kanske du vet hur man gör tidsinställda inlägg på blogspot.com? Jag hittar det ingenstans och det gör mig FRUSTRERAD!

Ni har en superbra blogg och jag vore jättetacksam om du kunde hjälpa mig!

2012-03-12 @ 09:58:07
Postat av: alva

Jag tycker att wordpress är överlägset bäst, förutom att det kostar om man vill gå in i css-mallen och ändra :) Mycket proffsigare, lättöverskådligt, osv. Blogspot är sjukt irriterande att kommentera på och tar lång tid, visst fina bloggar men fortfarande xD

2012-03-12 @ 22:22:37
URL: http://alvadrommar.wordpress.com/
Postat av: andrea

hur sken kodar man??????? //förvirrad....

2012-03-13 @ 12:29:32
URL: http://classrider.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0