mål

Jag läste en artikel i Ridsport om att mål kan hjälpa dig att lyckas. Om du har ett mål är det lättare att lyckas med din ridning och ditt tävlande. Med en plan blir ridningen mycket roligare och du hittar lättare motivation i vardagen.

 Målet kan vara till exempel att komma till SM i dressyr eller att komma runt en LC bana i hoppning. Det är viktigt att tänka på helheten, som att du och din häst behöver ha tillräckligt med styrka och kondition. Det är lika viktigt att du tränar din häst och förbereder den som att du själv är klar för uppgiften och har jobbat på din sits, balans, styrka och koordination. Det är lätt att skylla ifrån sig på annat.



Ett bra sätt att göra sina mål mer tydliga är att rida upp en målpyramid. Där kan du skriva upp dina delmål och slutmål den här säsongen. Ett delmål kan vara t.ex. att debutera en klass, kvala m.m. Ett slutmål kan vara t.ex. att rida SM.

Om skulle hända att du eller hästen inte är klart för ett mål som du satt upp får du ”skjuta upp” målet, det bättre att vänta med att starta. Du behöver inte ångra en klass du inte har startat i. Det tar lång tid att bygga upp en häst men fort att rasera.

Du och din häst behöver ett gott självförtroende, det är viktigt för resultatet och det är även en förutsättning för att få jämna resultat. De mentala pusselbitarna måste vara på plats inför säsongen.


Vill ni läsa mer så får ni köpa nr 4 av tidningen Ridsport!


Det här gör jag varje år, fast mina mål kan kan vara under en lång tid. Jag sätter mål som jag kanske ska ha klarat 3år framåt. Jag gör det här inte bara för mina hästar och min ridning utan för precis ALLT. Jag planerar alltid och sätter mål för att jag vill känna att jag kan faktiskt lyckas om jag sätter manken till. :)

/Vicky


Kommentarer
Postat av: isa

Jättebra jue!

2012-03-02 @ 20:25:05
URL: http://isabellellinor.blogg.se/
Postat av: Madelene

frågestund på bloggen.

fråga vad du vill, svarar på precis allt!



ha en trevlig kväll :)

2012-03-02 @ 20:33:56
URL: http://mkvarnstrom.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ett bra citat till detta är då,.."inrikta er på mål som ni kan uppnå"...tycker jag xP

2012-03-02 @ 21:24:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0