PESSOA BETT

Det här med olika bett är verkligen en hel vetenskap, så himla svårt. Som ni säkert vet vid det här laget så har jag haft ganska så mycket problem kring Shadde och hans damp beteende. Har provat en mängd olika bett- tredelat, tvådelat, pelham, kimberwick, rakt bett, bett med hög tungfrihet mm. Har nu  legat lågt på den fronten ett tag och kämpat med det tvådelade bettet för att det är det han funkat som best på.
 
Jag tycker dock att han blir väldigt stark i mellan åt och tar tag i bettet så att det är svårt att komma åt honom. Beslutade idag att prova pessoa på honom, tänkte why not liksom, har ändå provat tusen bett så kan lika gärna prova och bocka av ett till om det inte skulle funka. Men faktum är att han funkade förvånandes värt bra på det, bättre än vad han gjort på något annat bett och det vart mycket lättare att hålla ihop honom.
 
Jag vet inte om det bara var efter dagens form som det funkade, men det kändes iaf jätte bra och ska prova rida med det imorgon också. Vem vet, han kanske funkar allra best på pessoa, iaf i det stadiet han är i nu, målet är såklart att kunna ha ett vanligt enkelt tränsbett.
 
Och jag vet att pessoa har det varit ett jäkla snack om hit och dit att det inte är bra för hästen och blablablaa. Men funkar det på honom så funkar det, och den hästen är så jäkla svår att hitta bra bett som han trivs med. Alla hästar funkar på olika bett, och bara för att man har ett pessoa behöver man inte vara "djurplågare" som många så fint utrycker det! :)
 
 
 
/Elina

Kommentarer
Postat av: Bella

Är en sån som är emot pessoa ja, men så länge man använder det rätt så går det ju. Anledningen till att iaf. jag har reagerat så fruktansvärt på bettet är mest för att okunniga små ponnyryttare på 10 bast har använt det fel och dragit osv.

Men är 100 på att du är tillräckligt kunnig hahah ;D

2012-08-26 @ 00:13:13
Postat av: Johanna

Om jag va häst skulle jag också gå snällt om jag blev utsatt för obehag annars, just sayin'

2012-08-26 @ 06:15:18
Postat av: Emma

Så länge man rider rätt på de och att hästen inte reagerar med att gå bakom hand så är de ju "bra" min ponny hoppas på pessoa då hon blir stark. Är själv emot de, men hästen trivs med det så då får det vara så!:)

2012-08-26 @ 08:38:23
Postat av: Mikxki

Jag stör mig verkligen på folk som måste komma med dumma komentarer bara för att (typ Johanna)! Det måste inte alls vara så att det är obehagligt i munnen för hästen. Rider man med bettet på rätt sätt är det inga problem alls!

2012-08-26 @ 14:05:28
URL: http://mikxki.blogg.se
Postat av: Marie

Har haft samma problem, sen köpte jag ett tredelat gummibett och min häst har aldrig gått så mjukt och lyssnat så bra! vet andra som oxå har haft samma problem och då provat de bettet och problemet har lösts. Rekomenderas! :)

2012-08-26 @ 14:41:43
Postat av: Alva Ohlström

inget bett är skarpare än den hand som håller i tygeln!

Bara ett jävla skitsnack om pessoa bettet, ridit på det otroligt många gånger på olika hästar, vissa har funkar bra på det och vissa mindre bra, gäller bara att vara försiktig i handen. Pessoa är som vilket annat stångbett som helst liksom om man rider rätt, funkar det!

2012-08-27 @ 17:35:46
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: Linnea

Har pessoa på min ponny vid hoppning. Och hon funkar riktigt bra på det. Har själv varit lite emot det, men eftersom att hon funkar så bra på det så har jag fortsatt med det. Har det endast vid hoppträning/tävling.

2012-08-27 @ 19:14:49
URL: http://linneaphilipson.devote.se
Postat av: Anonym

Och där sjönk du rejält i mina ögon...

2012-08-27 @ 21:13:48
Postat av: lisa

jävligt lågt faktiskt...
anledningen till att häästen lyssnar är ju just för att det gör ont... jaja rid på det om du vill... Om du väljer att skada din häst så visst, ditt val.
Men där sjunk du, rejält!
När man har läst hur bettet verkligen fungerar och ändå väljer att använda det... Vet inte vad jag ska säga....

2012-08-31 @ 15:57:34
Postat av: lisa

sjönk*

2012-08-31 @ 15:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0