Min åsikt om bortskämda ponny ungar

Det är så himla mycket prat om bortskämda ponny ungar just nu så tänkte ta upp det jag också.

Vad är det för fel på att ha fina saker när man rider egentligen? Jag menar, alla vill väl vara fina. Det är samma sak som att gå och köpa något märkes plagg utanför häst världen som att köpa ett märkes plagg i häst världen, eller hur? Antingen har föräldrarna gått om pengar, gillar skämma bort sitt/sina barn rejält, eller så kan allt vara på lånade pengar. Det kan ju även också vara så att barnet har samlat ihop pengar själv till den fina utrustningen, det vet man ju inte. Jag tycker inte att det är nåt fel om man går runt med märkes kläder och man är ödmjuk och trevlig mot sina föräldrar och rider mjukt och snällt. Däremot så tycker jag illa om folk som är otrevliga, tror att dom är en klass för sig och rider som åsnor. Det kallar jag bortskämda ponny ungar när dom får allt dom pekar på och är fruktansvärt otrevliga. Utrustningen gör ju inte direkt att man rider bättre eller sämre. Men att ha en halv daskig utrustning och rida bra är så mycket coolare än att ha en svin dyr utrustning och rida som ett jag vet inte vad.

Har jag fel? Kommentera gärna eran åsikt!


/Elina
/Elina

Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag håller helt och hållet med!

Jag har samlat ihop till hälften utav min hjälm själv?

Fått ridstövlar i födelsedagspresent och jag tycker det är elakt att man ska behöva bli kallad bortskämd för att man har en viss märkes utrustning för det behöver inte alls vara som det ser ut.



2011-06-18 @ 12:34:44
URL: http://cecilianordhlindsjo.blogg.se/
Postat av: Sanna

Bra skrivet, du har helt rätt!!

2011-06-18 @ 13:33:14
URL: http://dalaryttare.blogg.se/
Postat av: Jonna

Tycer värkligen som du och jätte bra skrivet! Får jag kopiera och klistra in i min blogg men skriva att det är du som har skrivit det och en länk till eran blogg?

2011-06-18 @ 14:15:21
URL: http://munsborodarragh.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bortskämd är när man får saker man vill ha.

Antingen så är man bortskämd och rider bra tar hand om sin häst eller så är man bortskämd och rider dåligt och beter sig dåligt.



Får man fina saker ibland osv. förstår jag, det är snällt av sina föräldrar. Men köper dom i princip allt åt en så är man bortskämd.



Fast tjänar man ihop själv är man inte det.



Right?



Jag kan tycka att jag själv är bortskämd, min mamma är snäll, och brukar köpa kläder åt mig när jag shoppar (Jag gillar inte så mkt att shoppa faktiskt, om det inte är djursaker) men om det är något jag vill ha som kostar måste jag köpa det själv eller så får jag det kanske i present.



T.ex min kompis som har ridit bara nått år (NYBÖRJARE) har en ny, "Proffsig" ridväst, och en ny "proffsig" ridhjälm och får nya ridkläder 24/7.

Jag som har ridit himla mycket längre än henne, får nöja mig med en ridhjälm (Som jag själv är nöjd över, heh) som jag fick i present för nå år sedan, en ridväst som är osmidig och obekväm, tror man kan köpa dom fr 100 kr. Hhaha. Och 1-2 paar ridbyxor. Och hästar är mitt liv.



Som sagt finns olika typer av bortskämd. Tycker själv att dom flesta som har egen häst är det, fast på ett bra sätt. :) Eftersom dom flesta hästar kostar en hel del och föräldrarna ställer upp och visar sitt engagemang.

2011-06-18 @ 14:17:29
Postat av: amanda

Bra inlägg!

du har helt rätt :D

2011-06-18 @ 14:23:48
Postat av: Petra

Håller med dig :D

2011-06-18 @ 14:56:00
URL: http://alwaystry.blogg.se/
Postat av: emma kristoffersson.

håller med dig, själv klart är det inget fel med att ha märkes kläder / utrustning, om man har pengar till det så är det klart att man ska få ha det, bortskämda ponnyungar enligt mig är dom som får verkligen ALLT dom pekar på, den dyrast transporten, sadeln, utrustningen, en häst för 100000, när dom i själva verket rider som krattor, hästen kan vara hur duktig som helst men ändå vägrar dom ut sig på första hindret bara för att ryttaren rider så dåligt, det jag har upplevt är också att dom tror att dom är bäst och vet allt, dom ser ner på dom som kommer i sin ganska skruttiga transport, inte har den dyraste utrustningen men ändå kan vinna tävlingar utan att ha världens dyraste häst.

2011-06-18 @ 15:08:29
URL: http://emmakristoffersonn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så himla sant, jag har oxå samlat ihop egna pengar till min Charles owen hjälm!

2011-06-18 @ 15:32:22
Postat av: Filippa

Håller med dig, bra skrivet! Många inom ridsport är avensjuka.. På stövlar, kläder, ponny, stall, allt! Man kan ju inte vad som ligger bakom, precis som du skriver! Barnet kanske jobbar i stallet, är jätte snäll mot sin ponny & har en fin häst som man bara lånar? & Håller med dig om att det är sjukt störande att några mest flängrider och tror dom äger banan.

2011-06-18 @ 15:39:50
URL: http://hoppar.blogg.se/
Postat av: Stina

Du har rätt!

2011-06-18 @ 15:40:19
URL: http://lovestina.blogg.se/
Postat av: Linn Ingvarsson

Tror att vi har typ samma åsikt där. Roligt bara att läsarna kan vrid och vända på allt för att få det till det de vill haha! x)

2011-06-18 @ 15:40:45
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Emelie

helt rätt

2011-06-18 @ 15:44:53
Postat av: Maya

Tkr som du! Jag köper all min utrustning själv, jag gillar att piffa upp sig LITE när det är tävling. Som att ha rosetter i manen och kanske ha en i håret för att jag tkr att det ser lite gulligt ut.



Jag tävlar B-ponny pch när jag rider fram ser jag ofta små barn som sitter och piskar på sina stackars hästar, MEN jag ser även 14 åringar som oxå gör det!

2011-06-18 @ 17:22:15
Postat av: cornelia

Jag tycker du har HELT rätt, håller helt och hållet med dig, kunde inte sagt det bättre själv !

2011-06-18 @ 17:58:42
Postat av: vilma

helt rätt! :)<3

2011-06-18 @ 18:36:59
URL: http://skimmelmupparna.blogg.se/
Postat av: Li

Jag håller helt och fullt med dig Elina!

Bra skrivet :)

2011-06-18 @ 21:23:57
URL: http://linester.blogg.se/
Postat av: Wilma

Det stämmer, har sett några såna på tävling som har en massa dyr utrustnig, sticker upp näsan i vädret och tror att dom är bäst när dom egentligen rider kasst och det är deras ponnyer som sköter allt -.-

2011-06-18 @ 21:41:37
URL: http://wlundberg.blogg.se/
Postat av: Patricia

håller med dig !

2011-06-18 @ 22:01:50
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag håller verkligen med! Man är en bortskämd ponnyunge om man är otrevlig/snobbig och tror man rider bäst.

Jag köper all min utrustning själv och prioriterar mina pengar!

2011-06-19 @ 10:53:13
URL: http://ponnytavling.blogg.se/
Postat av: Susanna

MEn du är ju inte direkt ödmjuk mot din morsa som gör allt åt dig? Du mockar inte ens själv?

2011-06-19 @ 15:33:47
Postat av: vickan

bortskämd ponnyunge för mig är någon som kanske har dyr utrustning, en dyr ponny som gått höga klasser och är rutinerad och som tror att hon/han kan rida bara för att man lyckas starta msvb. tycker inte det är något fel alls med att ha bara märkesutrustning eller köpa en ponny som kan allt. det hade jag och säkert alla andra också gjort om jag blev erbjuden. det är ju superkul att tävla lite högre klasser och ha snygg utrustning, men det har inget i huvudtaget att göra med om man är bra på att rida eller inte. vilket många unga tjejer verkar tro. många med fina ponnyer har utbildat dem själva eller rider väldigt bra iaf såklart men VÄlDIGT många rider fruktansvärt dåligt. men alla har varit orutinerade någon gång och klasser är inte stängda för de som rider bra utan alla som klarar banorna får vara med. oavsett om det är pga ponnyn eller ryttaren. och det är ju helt rätt också ;)

2011-06-19 @ 17:42:15
Postat av: mallan

bra skrivet :)

2011-06-19 @ 18:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0