Ryttarens sits

Felicia om Lena Lilja träningen:
hej! du, jag fattade inte ett dugg den gången du svarade på frågestunden, då du visade bilderna på hur en sits ska vara och saker som lätt händer i sitsen.
Jag fattade inte figurerna och hur du förklara, kan inte du ta och skriva om det lite närmare i ett inlägg? Vore grymt snällt! :D
Svar: Klart jag kan om du inte förstod, jag har en gåva att vara dålig på att föklara saker och ting. ;D




"Vårt främsta hjälpmedel när vi kommunicerar med hästen, är vår sits. I bäckenbotten har vi våra två sittben och med dem kan vi uttrycka det mesta. En förutsättning är att vi har en lodrätt, balanserad och avslappnad sits så att hästen känner när vi vill något. Om vi skumpar runt, sitter snett eller spänner oss, kommer hästen till slut att strunta i vad vi gör med vår kropp. Det betyder ju ändå ingenting.

En grundläggande princip är att hästen i frihet har en mycket god balans. När vi som ryttare sätter oss på honom kommer vi att påverka den balansen med allt vi gör. Instinktivt kommer hästen att försöka placera sig under oss, för att återställa sin balans. Vissa hästar har tränats bort från detta, medan andra fortfarande är oerhört känsliga för viktförändringar. Tänk dig att du balanserar en penna på fingret. Börjar pennan luta åt vänster, måste du flytta fingret åt vänster, in under pennan, för att den inte skall ramla.

Om vi börjar med temporegleringen, så sitter den i hur vi vinklar vårt bäcken. Nedan ser vi från vänster en neutral sits. I mitten ser vi en framåtdrivande/ökande sits där vi fört vår tyngdpunkt framåt. Till höger ser vi en bromsande/samlande sits där vi för bak vår tyngdpunkt."

Källa hittar ni här.


Sen får man inte glömma att sitta i en korrekt sits, man ska kunna dra en rak linje mellan huvudet, höften och hälen.

Här är min sits:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0