läder eller inte

För mig är det en självklarhet att lasta mina hästar i en läder grimma om det finns möjlighet till det. Det är klart, har läder grimman gått sönder eller nåt sånt så är det inte att jag vägrar åka någon stans. Jag vet att mina hästar är klockrena när det gäller transporten och har heller aldrig fått någon panik vid utlastning, det är en anldening till att jag skulle våga lasta dom med nylon grimma om det inte finns någon annan möjlighet. Jag ser det mer som en extra lätt och billig för den delen också säkerhets åt gärd. Händer det något i transporten så att hästen, tex kastar sig bakåt så går läder grimman av. Hade hästen då istället haft på sig en nylon grimma så hade det istället tagit stopp för hästen. Det i sig kan medföra att hästen får panik och tillför mycket värre skada en vad som skulle hänt om den haft en läder grimma som gått av.

Vad har ni för åsikt angående lädergrimma?


Som ni ser så har inte Mint någon läder grimma på sig. Det beror på att han special lastas med repgrimma och lång lina.


Kommentarer
Postat av: jenny

av just den anledningen att lädergrimman går av använder jag inte lädergrimma. Liksom jag inte använder balband vid uppbindning. Har hästen en gång kommit loss är risken större att de fortsätter kasta sig, mot att om de vet att de inte kommer loss inte kastar sig alls. I många situationer handlar det ju faktiskt om att den måste lära sig när den är fast och inte. För mig är det så onödigt om hästen kommer lös, för det ger bara mer problem i framtiden. Det är deras instinkt att fly när de blir rädda, men om inte jag som flockledare blir rätt finns det ingen anledning att hästen ska bli rädd heller, och fly. Därför bör hästen inte komma loss om det inte är något att fly från.

Men jag är kanske dum i huvudet som ser på det så

2011-04-29 @ 09:10:24
URL: http://www.blogg.jennyqarlsson.se
Postat av: Anonym

Hej hur gör du om ni ska tävla mer än 2 hästar?har ni en lastbil eller hyr ni en?svara gärna i ett inlägg.



kram

2011-04-29 @ 12:29:51
Postat av: Anonym

Vid all hantering av häst använder jag lädergrimma. Pga att nylongrimman har en tendens till att skava, dessutom får hästen panik så skär nylongrimman in i öronen och kan då skala av hela hästens skinn över öronen icg sluta i tagedi. Så som du skrev, billigsäkerhet så använder jag alltid lädergrimman, som glider.

2011-04-29 @ 12:34:16
Postat av: Sofie

tycker läder är ett måste, även om hästen inte burkar göra nått så vet man ju aldrig 100 % :)

2011-04-29 @ 13:11:23
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Emma

du får gärna berätta om hur lastningen av mint går till, låter intressant!

2011-04-29 @ 14:35:45
URL: http://daslawona.blogg.se/
Postat av: Sarah

haha, spellar det roll vilken grimma man har ?! löjligt -.-

2011-04-29 @ 15:52:25
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Berätta om hur/varför ni valt att lasta mint så!!!!! :)

Älskar bloggen :DD

2011-04-29 @ 16:47:16
Postat av: a l e x a n d r a - Hamreryttarna

håller med, det är självklart att man ska ha lädergrimma! Men om man inte har kan man ju ha träns faktiskt om man inte har nån lädergrimma :)

2011-04-29 @ 20:12:15
URL: http://hamreryttarna.blogg.se/
Postat av: Hanna

nylongrimma går väldigt lätt av i spännerna om hästen skulle kasa sig bakåt och det är ju bra på så vis att den inte får panik och sitter fast och kan då knäcka en kota om grimman ej utlöses/går sönder på ngt sätt.

2011-04-29 @ 21:20:54
URL: http://hannahh.arehojd.se
Postat av: katarina sjöberg

vi kör alltid med lädergrimma, snyggare + att försäkringen endast gäller då och inte på nylongrimmor. :)

2011-04-29 @ 21:52:26
Postat av: hanna

skulle inte du ( vicky ) kunna lägga in en video på hur man säger bravens namn?

alltså hur man uttalar det ?

2011-04-29 @ 22:17:33
Postat av: Pernilla Palm

Är det inte lag på att ha lädergrimma? För försäkringsbolagen och sånt? Jag använder lädergrimma för det är egentligen en billig försäkring i fall hästen får panik. Skulle få sån ångest om jag vet att jag har nylongrimma och hästen har försökt slita sej loss och så får hästen sår i hela ansiktet.

2011-04-29 @ 23:45:28
Postat av: malin

kan du inte berätta mer om mints "speciallastning" ? =)

2011-04-30 @ 10:24:44
Postat av: Freja

kan inte du berätta i ett inlägg hur ni gör när ni lastar mint? skulle vara intressant :)

2011-04-30 @ 13:42:41
Postat av: Erika Stengaard

Varför speciallastar ni Mint?? Är han svårlastad??? Jag tycker mint är jättesöt!!!!! Han ser ut som min medryttarhäst!!!!! EXAKT LIKADAN, fast Minten är ljus!! Mint är väl ett russ???? För det är min medryttarhäst också, och hur sstor är Mint????? :) Kram!!!!!!!! PS: JAG ÄLSKAR ERAN BLOGG!!!!!!!!! DEN ÄR BÄST KOLLAR PÅ DEN VARJE DAG!!! :D <33333333

2011-05-03 @ 20:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0