Svar på Frågestunden

TILL Victoria- Hur kändes d när du hade Braven i transporten på väg hem till dig :)?

Svar: Det kändes helt underbart (för mig). Men jag fattade inte då att han var min, det tog flera dagar innan jag förstod att den underbara ponnyn var min. :)



Till Elina- Vad har du tänk på för gymnasie att söka i första :)?

Svar:
Har faktist inte börjat kolla så mycket på gymnasium en.. inte så bra kanske.
Men jag tror iallafall att jag inte vill gå nånting som har med häst att göra! :)



till elina: hur gammal var du när du fick din första ponny? :)

Svar:
hmm, måste tänka.. 10 tror jag att jag var när jag fick min första ponny!

Elina-när ska du gå över till stor häst?=)

Svar: Jag vet faktist inte riktigt när det blir.. vill ju gå över så snart som möjligt men samtidigt tävla ponny eftersom att ponny tiden är väldigt speciell.. men det blir väl om nåt år eller något!

kan ni göra en rundvisning i erat stall film alltså?=)
och kan ni filma lite när ni rider hemma ? det skulle va kul


Svar: Ska vi nog kunna fixa! :)

Haha jag kom inte på nått bra att fråga typ för jag har sån dålig fantasiXD men kan ni inte typ filma några ridpass lite och sånt och gärna fler tävlingsfilmer dete jättekul att se;)


Svar: Jo absolut! :))

victoria-hur många procent har du fått som max på en dressyr tävling?:)
Svar: Jag har fått som högst 71% på en dressyrtävling, med Roxelina. :)

1: vad är högsta ni har hoppat/poäng dressyrtävling?
2: favoitmärke på hästprylar?
3: fördelar och nackdelar med era hästar

Elina: 1
135/140 cm
          2 massa olika men blandannat Kingsland, GlenGordon, John Whitaker mm.
          3 Fördelar :   Frans: lättsvängd, ställerupp, snäll i all hantering
                                Solle: snabb och kvick i benen, snääl i all hantering

            Nackdelar:   Frans: Seg, lfeg så vågar inte hoppa av om han kommer lite fel när det blir högre.
                                
Solle: Stark, så pigg så man knappt hinner svänga.

Victoria: 1. 125cm / 71% i dressyr
               2. Pikeur, Eskadron, John Whitaker m.m.
               3. Fördelar: Roxi: Snäll, söt, lydig, fin personlighet :)
                                   Braven: Snäll, snygg, pigg, busig, duktig på allt ;D
                   Nackdelar: Roxi: seg (ibland), stark
                                     Braven: kan bli lite stark ibland, smårädd för allt x)

till victoria
favorti märke på rid grejer?
var det pirigt när du skulle till braven första gången??
läste du linns bdb/blogg innan du köpte braven

Svar: Pikeur, Eskadron, John Whitaker m.m.
Jag var jätte nervös när jag red Braven första gången, och den gången gick det inte heller så bra. Men gången efter det var jag inte alls nervös, eller... joo lite, men då gick det super!
Jag läset Linns blogg innan och följde hennes bilddagbok i 1½ år innan jag köpte Braven


till elina
favorit märke på rid grejer
hur hög har du hoppst på träning/tävling

Svar:
Svarade här över att jag har en massa olika märken som jag gillar, men blandannat Kingsland, GlenGordon, John Whitaker mm..
         Jag har hoppat som högst Msv B på tävling ( 110 cm för Frans och 120 cm för Solle) Och på träning bana på 120 cm med Frans och bana på 125/130 cm med Solle! :)


till båda - varför har ni två ponnysar egentligen? (kanske lite dum fråga, men är nyfiken, om det finns någon spec. anledning)


Elina: Bra fråga, men om man tävlar så är det en väldigt stor fördel med att ha två stycken hästar, om T.ex en av dom blir skadad så har jag fortfarande en häst som jag kan träna och tävla med! Men framförallt så har jag två för att jag tycker det är roligt att rida fler än en  om dagen! :)

Victoria:
Som Elina, bra fråga. Jag hade inte tänkt mig ha två hästar från början utan bara roxi. Men det bara blev så till slut. Men det har sina fördelar. :)

vad tycker ni om dressyrmupparna.se ?

Victoria: Jag älskar deras blogg och är inne på den 2gånger om dagen! :D

Till Elina, tränar/tävlar du dressyr nån gång eller hoppar du bara?:D


Svar: Jag tävlar inte dressyr men jag tränar självklart, eftersom att det är grunden för all ridning så måste man göra det om man vill komma någon vart! :))

till victoria: vart i stockholm bor du ?
vad är dina svagheter i ridning och vad är dina starkaste sidor ?
kram hanna :)

Svar: Jag bor på Ekerö. :)
Mina starka sidor är att jag är envis, ger aldrig upp, när det väl gäller så rider jag som bäst. Mina svaga sida
är att jag har rätt dåligt tålamod (vill att allt ska gå bra direkt) men det har blivit mycket bättre.
Victoria: provred du många hästar innan Braven? Betalade du så mycket som det stod i annonsen, 250 000:- eller fick ni honom billigare? Han låg ju ute på annons väldigt länge.

Svar:Jag provred några andra för ett år sedan. En som hette DJ keep On (gick inte igenom besiktningen), Pocahontas (samma som första), Attyrory Black Cat (Jag var för osäker, vi passa inte riktigt ihop. Mitt beslut)och två till som jag inte kmr ihåg namnet på x)
När jag såg annonsen på Brave Heart kastade jag mig över telefonen och bad pappa att ringa direkt (dagen efter annonsen kom ut). Vet inte varför han låg ute på annons så länge, vi betämde oss för att köpa honom på fjärde provridningen.

Till er båda: Vilka klasser har ni tänkt satsa på till 2011?
Har ni några mål för era hästar till nästa säsong? Vad är era svaga respektiva starka sidor som ryttare? :)

Elina:
hmm, det är väl att få stadiga rundor i Msv B med båda och kvala Msv A med båda! 
           Vet inte riktigt vad mina starka sidor som ryttare är, men det är väl att när jag har som mest press på mig som divitionerna och så, så rider jag oftast nolla, mina svaga sidor är nog att om jag ligger fel mot ett hinder så bromsar jag hästen istället för att rida på..

Victoria: Målen 2011 är väl att med Roxelina kvala Fjord-SM och NM men även distriksmästerskap om vi är redo.:) Med Braven vill jag tävla LB-LA nivå 2011 men vi får se vad det blir. Det blir nog även lite hoppning och Fälttävlan vid sidan av det med båda. :)
Min starka sida är att jag är envis, ger aldrig upp, när det väl gäller så rider jag oftast som bäst. Min svaga sida är att jag inte har jätte bra tålamod, (vill att allt ska gå bra direkt) men det har blivit bättre.


Till Elina :D
Vem är din idol? (det finns bara ett rätt svar och det börjar på E och slutar på llenor)


Svar: Bara så alla vet så är det här en knaaZig brud från vråat stall, och ja självklart är du min idol Ellenor!

varför funkar inte mer än hälften av era bilder? det är ngn konstig liten symbol


Svar: Vet faktist inte varför, men vi ska ta reda på det.
  Är det någon av er läsare som vet så vore det jätte snällt om ni kunde säga det! :))

Victoria :
När du är på tävling med Roxi, har du känt då att ngn har "tittat ner på er" . För vissa har ju många fördommar mot fjordingar.
Elr du kanske bara åker till fjordhästtävlingar ? :)


Svar: Jo det har hänt.. Men det känns mycket bättre att bli placerad/vinna när man har en fjording, det är så mycket mer speciellt. (enligt mig då).
Jag vet att folk har fördommar om fjordingar men dom brukar ändra sig när dom ser Roxi. :)
Jag åker mest på valiga lokala/regionala tävlingar. Men det finns ju också Fjord-SM som jag är med på varje år, och det är den enda fjordhästtävlingen jag varit med på. Sen så kanske jag ska vara med på Fjord-NM i sommar, men vi får se ;).

Hur är det med sporrar i dressyr?
Får man lov att ha hur långa man vill på ponnytävlingar?
Får man lova att ha hur långa man vill på storhästtävlingar?
I hoppning är det ju 15mm på ponny och i storhäst så får man ju ha vilka sporrar man vill och hur lång man vill.
Tacksam för svar :)
(bra blogg ;D) <3


Svar:Man får ha sporrar från klubbtävling och uppåt i dressyr. Dom får endast vara 15mm.
På ponnytävlingar i hoppning och dressyr får man ha sporrar som är max 15mm.
Jag rider inte storhäst men jag tror att man inte har någon begränsning, bara man kan rida med dom och så länge man inte skadar hästen.

vart hittade/köpte du roxelina ?

Svar: Jag hitta henne på en annons på Hästnet. Hon stod i mariefred då. :)



Till Victoria: Varför ville du ha en fjording? någon spec. anldening eller "blev det bara så?"

Svar: Förr gillade jag inte fjordingar. Men en dag såg jag en annons med en fjording och blev helt knäckt, hon var så underbart söt och så fin. Och då åkte jag och provred henne, och blev förälskad. Det var något speciellt med henne som bara inte går att undvika. Hon var det enda undantaget. :)



till victoria -
1. varför köpte du Braven när du redan hade roxelina? :)
2. gillar du all uppmärksamhet du får för du har köpt Braven av linn?
3. har du bra kontakt med linn nu efter att du köpte Braven?

Svar:
1. Som sagt jag hade inte tänkt mig köpa en till ponny. Det liksom bara blev så.
2. Jag gillar uppmärksamheten då jag får så många fina kommentarer och kontakt med massa fina människor. Men det är inte alltid bra kommentarer, men det måste man lära sig leva med.
3. Jag har kontakt med linn via mail. Men läser ju också hennes blogg. :)

till elina -
1. har du haft några andra hästar innan dom du har nu?
2. varför och när började du rida?
3. vilken är den bästa "hästsaken" du har köpt? (t.ex. en sak som du tycker är extra fin eller som hållit länge, ellernåt. )

Svar:
Ja, jag har haft en A-ponny och en B-ponny som min syster har nu, och sen hade jag en C-ponny också som hette Timjan, men hon såldes för ungefär ett år sen!
Jag vet faktist inte.. Jag gick i 4an och va coola cheyen som tyckte hästar va jätte äckliga, sen fick jag något ryck att jag skulle börja på ridskola och på den vägen är det ;P
jadu, bra fråga, jag vet faktist ärligttalat inte..


Hur mycket kostade era hästar?

Victoria:
Jag varken får eller vill gå ut med priserna jag köpt mina ponnyer för. Så ni kan sluta fråga, för jag kommer ändå inte säga. Det är ju inte priset som spelar roll. Men mina ponnys är guld värt för mig! :)

till victoria: har du typ taggig man på Roxelina? ser ut som det :)
Svar: Jaa, det har jag. Jag klipper henne alltid så nu för tiden för att jag tycker det är så snyggt ;)
Bild kommer på hennes vackra man ;D










Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

Fin blogg! =D

2010-12-17 @ 23:11:38
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför sålde du Timjan ? :)

2011-02-08 @ 21:56:45
Postat av: Amanda

viktoria: var det katten som bea har nu du provred?

han är ju hopponny, o du är väll dressyrryttare? :)

(beatricenyberg.blogg.se)

2011-02-20 @ 17:00:38
URL: http://fotografamandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0