inför tävling

På min frågestund jag hade, frågade någon hur jag förberädde inför tävling. Så nu tänkte jag skriva ett inlägg om det! ;)
Dagen innan duschar och tvättar jag min häst/hästar om det är sommar förståss, om det är vinter/vår/höst brukar jag borsta extra noga och använda lite pälsglans. Ev gör jag flätor som jag sedan kan göra knoppar av dagen efter. Efter det smörjer jag sadeln, tävlinggrimman, tränset m.m. Sen packar jag alla grejer som jag behöver och lägger det i mina "tävlinglådor" i sadelkammaren. Exakt den här kom ihåg listan hänger i stallet, i mitt skåp. 

  • Sadel, kolla att sadelgjorden är med
  • Träns, kolla att tyglarna är med
  • Nummerlapp
  • Hjälm
  • Sporrar
  • Spö 
  • Kavaj
  • Plastrong
  • Hårnät
  • Stövlar (+ pådragare och stövelknekt om du behöver)
  • Tävlingsridbyxorna (om du inte redan har dem på)
  • Alla papper: Vaccinationsintyg, Grönt kort, ryttarlicens, häst/ponnylicens om det behövs, medlemskort i din klubb. För ponny även mätintyg och (på lokaltävling) registreringsbevis.
  • Meddelande till ryttare
  • Tävlingsreglementet om du har
  • pengar till startavgift om det är någon, ev obetald anmälningsavgift (om du är efteranmäld), lunch, godis, dricka, bensin o.s.v.
  • Grimskaft/lina ¨
  • Vattenhink
  • Foder till hästen
  • Borstar och svamp (ifall du vill svampa av hästen mellan klasserna)
  • Vass kniv (att t.ex. skära av grimskaft med om hästen lyckas fastna i transporten och inte går att ta loss på normalt vis)
  • Lindor, boots, strykkappor och vill ha det på framridningen.

 Efter jag packat åker jag hem för att packa alla mina saker (listan finns även hemma hos mig).

Sen på tävlingmorgonen går jag upp väldigt tidigt för att kolla att jag har med allt (hehe, jag är lite glömsk av mig). Sen åker jag till stallet packar in alla saker i bilen/transporten. Efter det gör jag iordning min häst/mina hästar, gör knoppar, borstar, sprayar på pälsglans, hovarna sätter jag på hovfett/hovlack. Sen sätter jag på täcken och transportskydd, och sen lastar jag! ;)

Sen bär det av till tävlingplatsen! ;)





Kommentarer
Postat av: Katrine

Sötisar!

Hur gammal är Roxelina?

2011-03-05 @ 11:33:04
URL: http://ponnyprinzarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0