RÄDDARE I NÖDEN, KRIGARE TILL DÖDEN

Tycker att det är så himla roligt att några av er verkligen ser hur svår riden Solle verkligen är. Det tog mig ett halvår att kunna galoppera 1 varv på ridbanan och att hoppa ett hinder och ha kontroll fanns inte. För varje dag som går så hittar vi varandra bättre och bättre. Det som är med Solle är att han är super het, super känslig. Dvs;

•Jag får inte bromsa honom med tyglarna utan bromsar jag så har jag bara stöd och rider honom med benen in i avsaktningen vilket tog sjukt lång tid att lära sig.

•För Solle spelar det ingen roll om hindret ligger på 80cm eller 180cm, gör jag fel, då menar jag sitter lite snett i sadeln, bromsar för mycket, han går för fort osv. Så stannar han. Så ni förstår ju att man inte har mycket utrymme för missar.

•Är jag för kontrollerande mot honom så stoppar han, alltså måste jag sitta helt stilla och bli klar i handen 3 galopp språng innan hindret, alltså kan jag inte sitta och dribbla honom in i hindret för att hitta rätt avstånd.  (Vilket man ska på alla hästar egentligen) Dessa missar gör jag fortfarande.

•Han har sina bra och dåliga tävlings helger, ibland funkar ingenting mellan oss och vi går ut från banan med massa pet, nåt stop osv. som det tillexempel var på skogslotten. Men det är bara att ta nya tag, det är bara att acceptera att det blir fel mellan oss ibland.

Det här är inget dåligt, jag tycker att det är super att han är såhär. Och med att jag berättar det här så betyder det inte att han tjurar ut, han är min hjälte i vissa situationer. Gör jag rätt kan han tamefan hoppa långt ifrån och vi ligger stort, kommer vi nära så vänder han ut och in på sig själv för att klara hindret. Han är ingen häst som vill slå sig, så gör jag missar så stannar han, rider jag rätt så fixar han det. Han är den bästa ponnyn jag haft, svår men rider jag rätt finns han alltid där och kan rädda. 

 Tänk vad jag lär mig på honom när han är så svår. Får ofta kommentarer av tränare att om jag kan rida honom, kan jag rida vilken häst som hellst efter, dom säger också att Solle klassas som en av sveriges svåraste ponnyer. Det var dem kommentarena som höll min motivation uppe till att fortsätta med honom i början även fast allt kändes skit.

Den här texten kom på ett mejl till oss för några veckor sedan och jag blir så himla glad när jag läser detta, det är så jag ryser i hela kroppen faktiskt!

Hej, jag är egentligen dressyrryttare men jag måste bara säga att jag tycker att du är en grym ryttare och att jag älskar hur du rider. Nu för tiden när man tittar på dom flesta hoppryttarna så rider dom med 0 känsla fast dom har oftast en en snäll häst som ställer upp hela tiden. Men det jag älskar med just dig och Solle är att du har en lite svårare häst som du inte gett upp med och idag är ni ju helt outstanding!, i vanliga fall är det alltid hästen som finns där för ryttare hur dåligt den än rider men i erat fall så är det du som alltid funnits där för honom och tillsammans har ni bara blivit bättre och bättre. Aja, iallafall så kan jag erkänna att jag också är väldigt svag för isabellfärgade ponnys så det kan ju vara därför jag tycker om er så mycket x) Ända sen jag börja rida har jag alltid haft isabellfärgade ponnys (NÖRD), Men meningen till att jag skickade det här mailet igentligen var för att jag ville länka en liten film som jag gjort om er :)

http://www.youtube.com/watch?v=idaam6W3YyA

M.v.h. Elin Beijbom, http://crazyponies.blogg.se/

Jag kan tyvärr inte se filmen vilket är jätte tråkigt, så om du läser det här Elin så får du gärna skicka filmen direkt från datorn om det går! :)

/Elina

Kommentarer
Postat av: Tellan

Scott & Solle är nog ganska lika, punkterna 1, 2 och 3 stämmer precis in! :p fast Scott stannar inte han typ hoppar och rider halva hindret, men det är nog för att vi hoppar ju bara 1 m 1,10 just nu :p men det är exsakt så Scott är och jag måste rida exakt samma!

2011-06-29 @ 18:03:24
URL: http://estelleholmberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur ofta rider/tävlar du Frans ? :)

2011-06-29 @ 18:26:38
Postat av: Anonym

kan inte heller se filmen :(

2011-06-29 @ 20:58:54
Postat av: tessan

Nästan exakt så är min häst oxå! Jag måste rida helt rätt annars så stannar han. Men inte för mkt heller då stannar han oxå... Av "vanligt" hästfolk får jag kommentarer när han stannar att det är ju fanimej en fjording, de kan inte hoppa! Medan mina tränare som tävlar på nationell nivå säger att han hoppar riktigt fint! Bara att han kräver 200%heeela tiden, vilket är väldigt jobbigt att rida. Mitt självförtroende höjdes lite när jag insåg att det finns fler med samma problem, taack!:)

2011-06-29 @ 22:28:52
URL: http://www gulingpower.blogg.se/
Postat av: PATRICIA

min ponny är oxå lite sådär, minsta lilla miss jag gör så stannar hon, hon måste ha allt serverat, jag måste rida vaje sekund, exakt varenda sekund.. haha ja jag är helt slut efter jag har hopptränat henne ^^

2011-06-30 @ 09:18:29
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Daniela

Andra punkten stämmer precis in på min D ponny också.. :)

2011-07-04 @ 10:54:35
URL: http://powerpony.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0