Träning

UPD Vi tänker setta på Tolle ett pelham istället.

Tillbaka till träningen. Det gick riktigtriktigt bra idag. Hoppade bara några enstaka språng, men han hoppade super bra. Red mest runt mellan hindrerna och ställde honom hit och dit osv, och mmm. Han blev riktigt härlig att rida tillslut. Även första gången som vi såg att han verkligen fick igång bakdelen och jobbade med den. Pappa filmade så ni ska få se filmen senare. Tänkte även visa film från första hoppträningen på honom så ska ni få se vilken skillnad det verkligen blivit på honom. :D


Kommentarer
Postat av: Leila

gillar dina bilder du ser jämt så glad ut

2011-04-05 @ 20:51:19
URL: http://trollislella.bloggplatsen.se
Postat av: Alva

du och jag har exakt samma åsikt om pessoa!

red en häst innan på pessoa, och det funkade jätte bra!

2011-04-05 @ 20:55:54
URL: http://alvaaohlstrom.blogg.se/
Postat av: Mirjam

jag vill inte skriva en spydig kommentar eller så, och jag förstår ju att du är medveten om att pessoa inte är bra, men jag tror att du har lite fel uppfattning om det ändå.. http://familjensr.blogg.se/2011/march/pessoabettet.html#comment

2011-04-05 @ 20:58:32
URL: http://familjensr.blogg.se/
Postat av: Geronim

självklart han gick bra på pesso, vad hade han för annat val med ett sånt grymt bett?

Du verkar ju veta varför folk hatar Pessoa, men det kan du inte göra om du sätter på din häst det :S

Är inte pelham med delta skarpt nog då är din häst förstörd i munnen....

2011-04-05 @ 21:03:52
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Betsla upp för att få hästen piggare? De låter ju lite konstigt!?

2011-04-05 @ 21:16:37
Postat av: jacqueline

ALla hästar trivs bra på olika bett, så är det bara =)

Anledningen till att folk hatar pessoa är att det inte finns ngt "stopp".Det blir ett hissbett. Men sätter man då en rem från den översta ringen till samma ring på andra sidan så blir detta bett ett hävstånngsbett. Tycket du ska prova det =)

Kan du förklara lite mer om hur du tänker med att en lat häst blir piggare på ett skarpt bett? :)

2011-04-05 @ 21:25:06
URL: http://amateurriders.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Elina!



( detta är INTE menad som en spydig kommentar, utan bara en fråga)



Men jag blev uppriktigt besviken när jag läste ditt inlägg. Detta därför jag vet hur stor skada ett pessoa kan göra.

Varför valde du just pessoa, och inte tex ett kimblewick (jaktkandar)? Detta går också att reglera styrkan på genom olika sätt att sätta tygeln på, men har även en kedja som hindrar att man inte skall kunna ta för mycket, och anses därför av de flesta vara ett betydligt bättre alternativ till pessoabettet.



Sen förstår inte heller jag ditt resoneman om att en lat häst blir piggare på ett skarpare bett? Du får gärna förklara detta lite mer ingående.

Ett skarpare bet är just vad det heter, skarpare. Det gör mer ont i munnen och i detta fallet även nacken på hästen. Självklart kan hästen då uppfattas som piggare, när den egentligen försöker slippa från det onda.



För övrigt tycker jag att bloggen är jättebra och läsvärd, vill bara förstå ditt resonemang ang pessoabettet :)

2011-04-05 @ 21:56:44
Postat av: vickan

kul att det går frammåt :) jag tycker att alla får rida på det bettet man själv tror är bra för hästen och tycker absolut att man hellre ska ha ett starkare bett än att behöva dra och det blir segt och tungt. tror inte att någon som är emot pessoa är det för att det är ett strakt bett utan mer för att det som sagt är ett hissbett. så jag skulle säga att tex pelham eller kandar är snällare bett även om de kanske är starkare. men självklart ska man rida med det om det känns bra om man är medveten om inverkan :) lycka till

2011-04-05 @ 22:20:57
Postat av: mimmi

förstod inte häller med att betsla upp sega hästar, brukar inte hästen bli starkare om man betslar upp dem? :o

2011-04-05 @ 22:26:07
URL: http://mrunno.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker som dig! Det beror på ryttaren, visst att många är helt anti mot det bettet men på vissa hästar funkar det bra! Jag hade själv en häst som jag red på pessoa...

Men det var dock för att han var så pigg och stark så att det blev farligt, då behövdes det för att " få tillbaka honom till verkligheten" om han stack.



Men nu ska vi inte starta någon uttjatad pessoa- debatt!!! Usch

Har också hört att vissa blir mer framåt på ett skarpare bett. Konstigt egentligen, men det är väl någon instinkt eller så skulle jag tro?:)

Superbra blogg!;)

2011-04-05 @ 23:41:44
Postat av: Ida

Förstår inte riktigt varför man "ska" betsla upp en lite segare häst på ett skarpare/skarpt bett.. Hur menar du/din tränare då?

Varför ska ni sätta ett skarpare bett på en häst som är seg? Även fast du kanske inte rycker eller är hård i handen så kan hästen bli stum och "förstörd" i munnen av det. Av skarpt bett alltså.



Men jag ska inte egentligen lägga mig i med tanke på att det är du som sköter om hästen osv. Lycka till i alla fall :)

2011-04-06 @ 16:36:34
Postat av: Anonym

Tycker de är konstigt att du tar ett starkare bett på honom när han är väldigt lat ibland..

2011-04-06 @ 19:57:23
Postat av: Elvira Johansson

herregud vad folk klagar. Det är handen som bestämmer skarp-heten på bettet !

2011-04-06 @ 23:22:52
URL: http://ridahest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0