RIDNING PÅ CAPPI

Har lovat Joanna attt skriva om när jag red Cappi som jag hela tiden glömmer bort, men nu gör jag det en gång för alla ;)

Jag red Cappi i lördags då Joanna var sjuk. Red honom i sommarhagen och försökte få honom att tänka frammåt hela tiden. Cappi har väldigt mycket bakåt tänk, eller han är lat och tar för sig det minsta lilla han ser chansen. Så fort man ska göra en förhållning med honom eller gallopera långsamt med honom så tänker han bakåt. Nu när jag red honom så ville jag bara ha honom framför mig hela tiden även när jag gjorde förhållningar mm.

Jag hade hela tiden stöd i tygeln på honom så att han inte ska springa iväg och tro att det är de som är grejen. Sen så red jag honom framåt med hela min sits så han verkligen var framme, där ifrån så började han arbeta. Hade stödet hela tiden i munnen på honom, gjorde ökningar och minskningar och han började förstå grejen. I början när jag tog en pytteliten förhållning så känner man hur han stannar upp på en gång, så varje gång jag gjorde en förhållning så var jag på med benen så att han fortfarande skulle tänka frammåt.

Det gick verkligen jätte bra och han var väldigt duktig. Han arbetade på bra när han samtidigt galopperade på frammåt. Hade ett högre tempo på honom än vad jag brukar ha när jag ridigt honom, men så fick det va nu, om ett tag kommer man kunna rida i ett lägre tempo men ändå ha frammåt tänket hela tiden! :)

Om ni vill läsa om Joanna och Cappi så kan ni göra det HÄR!


/Elina


Kommentarer
Postat av: Elin

Cappirossi (Cappi) gick på min ridskola förut! ;)

2012-04-05 @ 20:35:48
URL: http://bjerkiz.blogg.se/elin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0