Förberedelser inför tävling

Så här förbereder jag allt inför tävling:

På kvällen/eftermiddagen dagen innan tävlingen åker jag alltid upp till stallet. Jag börjar att ta ut hästen i gången och ställer honom/henne vid spolspiltan. Jag klipper manen och det behövs och även hovskägget och svansen. Efter det schamponerar jag hästen (rosmarin schampo, de luktar helt underbart efteråt!) dock beror det på årstid, jag schamponerar inte dem på vintern. Jag schamponerar extra mycket på benen och svansen (säkert 5gånger). Efter det går jag ut och går med honom/henne. När jag är tillbaka i stallet så flätar jag manen (på Braven då) för att förbereda inför att göra knoppar dagen efter, jag flätar även svansen. Jag sprayar en hel del glansspray och smörjer hovarna med hovolja.

När jag är klar med hästen, så börjar jag putsa min utrustning, mitt träns, sadel, sadelgjord, mina stövlar, grimman. Först smörjer jag med lädertvål och sen väntar jag en stund och sätter på läderbalsam.

Sedan börjar jag packa. Jag brukar gå efter den här listan (för de sakerna jag packar i stallet):

* Träns
* Nummerlapp
* Sadel
* Sadelgjord
* Schabrak
* Ländtäcke (beror på årstid)
* Lindor
* Boots
* Ridstövlar
* Sporrar
* Hjälm
* Spö
* Hö
* Foder
* Hink + svamp + borstar
* Vattenhink
* Vattendunk (min pappa fyller den på morgonen)


När jag åker hem, packar jag mina egna grejer. Då går jag efter den här listan:

* Vita ridbyxor
* Skjorta
* Kavaj
* Strumpor
* Håruppsättning
* Vita handskar
* Plastrong
* Hästens papper (vaccinationsintyg, mätintyg osv)
* Videokamera, Systemkamera, mobil + hörlurar
* Startlistorna + vägbeskrivning

På tävlingens morgon så jag jag stallet 1½ timma innan jag måste åka från stallet. Jag börjar med att packa in allt i transporten. När jag gjort det så tar jag ut hästen i gången och gör knoppar i manen och luggen. Jag ryktar honom/henne ett litet tag och borstar även svansen och flätar den igen. Jag sprayar mer glansspray, smörjer hovarna med hovolja (igen) och sätter en slags olja runt ögonen och på mulen.

Sen är det bara tuta och köra!




Jag tycker det är mycket viktigt med att förbereda, känna att allt är med och inte behöva stressa. Stress är nämligen det värsta jag vet. Allt ska vara i ordning och se bra ut! Jag tycker det är väldigt viktigt för att man ska kunna prestera sitt bästa, i alla fall är det så för mig.

/Vicky

Kommentarer
Postat av: Hanna Ek

Åh, vilken fin blogg du har. Kände igen mig i några saker du skrivit här och där. Känns som att vi är lika.

2012-03-09 @ 04:35:32
URL: http://hnny.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Hej! Brukar du ha skokräm på dina stövlar eller kör du endast med balsam? :D

2012-03-09 @ 09:51:22
Postat av: Louise

Victoria kan du va snäll att svara på det här i ett inlägg ?

Vart har du köpt din bruna charles owen hjälm ?! Jag letar efter en sån hjälm just nu men hittar inte :/ hoppas du verkligen svarar snälla!!

Älskar eran blogg föresten :D

2012-03-09 @ 18:51:48
Postat av: Emelie

Bra upplägg :D

2012-03-09 @ 21:19:36
URL: http://jedressage.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0