50dagar kvar

Om exakt 50dagar är det Fjord-SM. Jag har ett STORT problem... Roxi är så tjock! Så fort hon det kommer lite gräs så lyckas hon bli smällfet. Jag vill att hon ska kunna gå ute i sommarhagarna precis som de andra hästarna i stallet utan att bli farligt tjock.

Ni som har lättfödda hästar (som typ sväller upp som tunnor), hur gör ni för att hålla dem smala under sommaren?

Jag brukar mäta Roxis mage med ett band för att hålla koll på hennes vikt. Men nu vågar jag inte göra det. Roxi mår inte dåligt av att vara tjock, hon älskar att äta och vara välmående. Men jag vill ha ner henne i vikt för det gör arbetet lättare för henne och det ger ett bättre intryck.
Så nu har jag 50dagar på mig att få henne i topptrim. Men jag längtar sjukt mycket till Fjord-SM, har något högre förhoppningar iår. Förra året kom vi 4:a och vi blev juniormästare. Iår hoppas jag på att vi kommer topp 3 och blir juniormästare. Jag känner att vi har utvecklats mycket sedan förra året och vi kan nog lyckas med målen. ;)
Inspiration
/Vicky

Kommentarer
Postat av: Julia Wesén-Ponnydressyr på Elit nivå

det finns ju såna betesreducerare :)

vår shettis har tendens till fång och har därför en sån, men även en tjej i stallet som har en islandshäst som lätt blir tjock på gräs precis som roxi (:<3

2012-06-09 @ 23:45:15
URL: http://juliawesen.se
Postat av: Ina

Min ponny blir smäll fett på sommaren pinsamt nästan att se honom. Men brukar ha munkorg på honom och sedan får han stå inne i sin box några timmar under dagen och så rider jag honom.

2012-06-09 @ 23:48:22
Postat av: Tess

Men är hon verkligen tjock i hullet? Min ponny går ute på gräs på dagarna och står inne på nätterna. När man hämtar in henne för att rida, om hon så bara stått ute i tre timmar, ser hon faktiskt nästan dräktig ut. Grejen är den att hon inte är så tjock i hullet, utan hon blir typ "uppblåst" av att gå på gräs. På morgonen ser hon hon ut som vanligt igen och då kan man känna på hullet. När jag hämtar in henne känns ju revbenen precis lagom mycket men eftersom hon är så utspänd blir det ju såklart så. ;) Tänkte bara om du alltid kommer när hon stått ute ett tag, om det är därför? Hon kan ju vara tjock ändå och då vet jag inte, men tänkte bara att man kan bli lite lurad om de ser ut som min ponny gör efter en dag med mycket gräs. :)

2012-06-10 @ 00:02:07
Postat av: Martina

En häst mår aldrig bra att vara för tjock. Även om hästen visar sig frisk och kry ena dagen, kan det slå över på en sekund och ponnyn har fång och kommer aldrig någonsin mer kunna gå på gräs. Hästen av tyngre typ har ofta en tendens till att vilja lägga på sig mer, och den enda lösningen på detta är regelbunden motion (vilket jag förstår att hon får?), samt mindre mängd mat. Jag tror hon enkelt skulle klara sig på mindre än 8 kilo med små givor då och då för att få ner henne i vikt.

2012-06-10 @ 00:23:10
Postat av: evelina

långa uteritter, ist för ett hårt pass i paddocken så rider jag ut i minst en och en halv timme för bästa motion och då blir han inte så tjock, sen tycker jag det är roligare med dressyr ute för min häst blir så jävla pigg ute och lyfter verkligen påm benen ist för i paddocken då han släpar benen efter sig ;P

2012-06-10 @ 00:52:45
Postat av: Stina Björklund

Haha vad söööt <3 Nejmen fattar att det är riktigt jobbigt, har dock inte en sån häst så tyvärr kan jag inte ge några tips :(

2012-06-10 @ 00:56:45
URL: http://sstinabjorklund.devote.se
Postat av: amanda

låt henne gå i grushage/paddock en någon/några timmar per dag och rid 2 ggr/dag. klättra mycket och rid mycket galoppintervaller! min ponny blir jättetjock men om jag rider långa pass så minskar det betydligt!

2012-06-10 @ 02:07:52
URL: http://amandaliljevall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Rid två gånger om dagen, och jogga mycket med henne. De bränner mest fett ;)

2012-06-10 @ 08:23:18
Postat av: Emelie

Min ponny gick oxå i stooor gräs hage med typ 6 andra hästar och 6kossor men sen så fick han gallor och sparkar på hela röven så då fick vi nog vi vill ju inte att han ska bli skadad så vi flyttade han till en mindre och mindre gräs i.



En fråga ger du hö på morgonen oxå? Min ponny fick bara natt hö pga han åt ju hela dagarna dock fick han krafft for morgon och kväll på de

2012-06-10 @ 09:25:48
Postat av: Anonym

Köp en greenguard

2012-06-10 @ 09:41:15
Postat av: Emelie

Låter min gå på "plock" ca 6-7 timmar om dagen, sen tar jag in henne 2-3 timmar innan ridning så hon "sväller" ner lite. Det är det enda som fungerar. Sen stödutfodras hon på hö eftersom hon har begränsad utevistelse.

Rid lite längre 1,5-2 h ute förstås.

2012-06-10 @ 10:28:55
Postat av: Irma

Min ponny blir jättetjock och det ser ju inte så bra ut, speciellt inte på dressyrtävlingar när man kommer upp i klasserna hehe..

Men han brukar få gå halva dagen på gräs och halva dagen i grushage eller bara någon timme på grushage.

Sen rider jag två pass om dagen. Först det jag har tänkt att göra från början, tex ett dressyrpass på utebanan. Sen på eftermiddagen/kvällen skrittar jag ut på honom i minst en timme. Då skrittar jag på i rask takt, så dom verkligen skrittar på. för långskritt sliter ingenting, och det finns ingenting som tar bort tjocka magar så bra som skritt! :)

Dessutom brukar jag passa på att ta tyglarna ibland och köra lite skrittpiruetter, skänkelvikningar osv på en gång och träna på sånt!



2012-06-10 @ 11:08:34
URL: http://topponys.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag har 2 st frieserhästar som blir som tunnor av att se på gräs :) Dom går på dagen ute i en hage med väldig lite gräs i, alltså nertuggad. Sen på kvällen när jag kommer hem från jobb får dom gå en 3-4 h ute i den riktiga gräshagen men dock med betesreducerare på. Det är den enda möjligheten för mig att hålla dom i normalvikt, en dag ute på det gräset så hade dom också liknat tunnor!

2012-06-10 @ 11:24:05
Postat av: Ellen

Min fjording har samma problem som Roxi.. att gräs är liite för gott. Men under tidigare sommrar har jag satt på honom greenguard och sen varit ute och intervalltränat i galopp i ca 1½ timme 1-2ggr i veckan. Han mår mycket bättre utav de och sen får de ju bra kondis på köpet! ;)

2012-06-10 @ 13:28:14
Postat av: Ida

Det finns ju munkorgar/"betesreglerare" som gör att de inte får i sig lika mycket gräs men fortfarande kan beta. Kanske något att prova, tror inte de är obekväma eller så, och det är ju egentligen snällt mot hästen att slippa bli överviktig och så. Finns på t ex Hööks!



http://www.hooks.se/product.aspx?productid=890145

2012-06-10 @ 14:16:29
Postat av: Anonym

Tyvärr är det ju så att alla hästar inte kan gå på bete, det är bara att acceptera. Är själv islandshästmänniska så vet hur det är.

Ett alternativ är munkorg. Ett annat är att bara ha henne ute på bete ca 2 timmar i stöten, ett par gånger om dagen. Då blir ju betet istället för att t.ex ge hö ute. Resten av tiden får hon väl gå i gräsfri hage/vinterhagen.

Alternativ tre, som jag tkr bäst om är att ha henne på betet men sätta upp en flyttbar staketremsa rakt genom hagen. Hagen blir därför först rätt liten, men när den plätten är rejält nedbetad flyttar du hela remsan eller delar av remsan en meter eller så. Då får hon lite mer att tugga på. Den kan man sedan flytta 1-2 gånger om dagen, beroende på hur ofta man är i stallet eller hur mkt man vill att hästen ska ha tillgång till. Detta hänger ju dock på att hagen kanske är lite mindre och att de inte är så många i samma hage

2012-06-10 @ 16:18:53
Postat av: Matilda

Munkorg kan de ha. Då kan dom äta och dricka men får inte tag i så mycket mat så det tar längre tid att äta mycket :)



Sen kan du ju alltid rida 2 ggr per dag typ ut och konditionsträna, klättra m.m och sen ett pass på banan på em. :)

2012-06-11 @ 16:51:24
Postat av: Anonym

Min ponny (tinker) blir också smällfet, men han brukar gå med betesreducerare/''munkorg'' man kan jag låta den vara på på natten sem så brukar han få bete 2-4 timmar fritt

2012-06-12 @ 17:15:30
URL: http://katarinarudholm.blogg.se/
Postat av: emelie

har samma "problem" med min fjordis, han ska ju också gå SM så jag vettefasen hur det hea ska sluta, haha ;)



ser till att han gå i hage med lite gräs i, där han går nu äter han hellre löv från träden och buskarna än gräset. sen ser jag till att rida ut mycket i högt travtempo då det bränner så sjukt mycket fett. tränar mycket galoppintrevaller också, för att hålla konditionen på topp osv :)

2012-06-13 @ 10:53:52
URL: http://fjordyy.webblogg.se/
Postat av: Ida

Feta hästar kan inte gå dygnet runt utan betesreducerare.



Mina islandshästar får stå ¨på stall om natten eller gå i vinterhagen minst halva dygnet.

2012-06-13 @ 16:00:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0