TRAGISKT

Kikade in lite fort på darios.se nu och såg att hon hade skrivit lite om att köpa häst från Holland. Jag vet att hon för ett tag sen var inne på det, precis som jag också var för ett tag sedan och VÄÄLDIGT nära på att göra om inte jag, precis som hon blivit avrådd från flertal. När jag läste detta så vart jag verkligen glad över att vi lyssnade på alla runt om oss, att sitta i den situationen som Pernilla nu gör kan inte vara rolig. Usch, hoppas det är många som tar sitt förnuft till fånga.
 
Taget från Darios.se

 

Jag fick ett mail skickat till mig idag, en tjej som hade googlat ”Hästar veldstar” och hamnat på min blogg. Jag har ju själv kollat på många hästar därifrån och blivit otroligt intresserad, men har verkligen blivit avrådd från bekanta och från mina tränare att INTE köpa en häst över internet från Holland. Jag tänkte dela med mig av den här tjejens berättelse, och vad jag har hört så händer detta relativt ofta. Berätta gärna era synpunkter om detta?

Lånade denna text från hennes blogg:

Det är ju många som undrar vad som händer med Bosse.. Här kommer hela historien!
Han kom till mig från Veldstar i Holland i Januari, det var inte alls meningen att jag skulle köpa en häst till, men han kom på ”besök” när Sandra fick hem sin ”Nemo”, han var såld till en tjej i Skåne, men det visade sig att det stod fel på hans ålder i annonsen så hon ville inte ha honom. Sen var det något strul när han skulle lämnas i Skåne vilket gjorde att han fick åka med upp till Ockelbo och sen tillbaka till Skåne igen. Det var då han fick komma in i mitt stall medans transportörerna mockade ur lastbilen!

När jag sen fick se att han återigen var ute på annons så slog vi till. Det är min snälla bror och mamma som köpte honom till mig! :)

Då fick han återigen gå på lastbilen och komma hit till Elingbo.

Eftersom han hade rest endel så var han tunn när han kom till mig, så han fick bara vara häst de två första veckorna.

Sen började jag att rida honom lite lätt, han var väldigt ”grön” jämfört med vad det såg ut på videon från Veldstar. Men jag tänkte inte så mycket på det utan körde på.

I April så tyckte jag att han kändes lite ojämn.. Jag ställde av honom ett par veckor för att jag trodde att han var i en växtperiod. När jag sedan började rida igen så kändes det bättre. Jag har gjort fyra starter på honom och det har varit från 90 cm till 1.10. Resultaten har varit både bra och mindre bra, men han är ju förmodligen aldrig tävlad (även om dom säger det)

I Juni kändes han sämre igen.. Då fick han återigen en viloperiod.. Han blev bättre efter vilan. Sen har jag hållit på så fram och tillbaka.

I början på Juli åkte jag med honom till Mälarkliniken för att kolla igenom honom ordentligt. Då hade han vilat i två veckor, ändå hade han en 2 gradig hälta på vänster fram vid böjprov och 1 grad på höger fram. Han blev då behandlad i båda framkotorna.

I måndags var jag in på återbesök, han var bättre, men fortfarande 1 grad initial halt på vänster fram, det blev även sämre under longering!

Då röntgade vi honom.. Det visar sig på röntgen att han har en förkalkning på styrlisten och en konturförändring som förmodligen kommer av en hårdare smäll. Eller trauma som veterinär kallar det. När dom senare granskar hans plåtar ordentligt så visar det sig att han har likadant på höger fram fast lindrigare.

Domen: Artroskopi (titthålskirurgi i leder) för att se om det ens går att göra någonting åt. Mig veterligen så har det inte hänt någonting här hemma hos mig som ska utlösa så pass allvarliga skador.

Jag kontaktar hon som har förmedlat honom till mig och berättar hela situationen. Hon lovar att återkomma så fort hon har pratat med Veldstar i Holland!

Igår fick jag ett väldigt tråkigt samtal från henne, där dom hävdar att den här skadan har uppkommit när han har varit hos mig, det finns inga bevis på varken det ena eller det andra. Min veterinär säger att han borde ha blivit blockhalt när detta inträffat, men som sagt det har han inte varit hos mig! Det går att spruta bort (behandla) den här typen av skada, men det kommer alltid tillbaka efter en kortare tid när hästen blir ansträngd!

Det hör också till saken att jag har plåtar på honom som är från Holland, men det finns plåtar som heter lateromedial, vilket innebär en bild på framkotorna från sidan. Alltså en helt vanlig bild som alltid är med vid exportröntgen. Men inte på bilderna som jag har fått på Bosse. Mycket konstigt. Det är på dessa bilder som hans skada syns på plåtarna vi tog i måndags!

Så nu står vi här med en häst som för tillfället är helt oanvändbar, han har tid för operation den 20:e Augusti.. Inte förrän han ”ligger” på op bordet så vet veterinären om han kommer att bli bra eller inte.

Vi har iallafall beslutat oss för att vi ska operera honom.

Så det är bara att hålla tummarna för att allt går bra på op och att veterinären säger att han blir helt återställd!

Anledningen att jag skriver detta inlägg är för att jag vill att ni som letar ”billiga fina” hästar som hoppar övernaturligt bra från Veldstar håller era ögon öppna ordentligt.

Det som känns väldigt jobbigt i denna situation är att jag har lämnat goda referenser till folk som har hört av sig till mig. Det ångrar jag verkligen idag när jag har facit i hand.

Jag kommer aldrig mer att köpa häst därifrån!!

// Pernilla


 
/Elina

Kommentarer
Postat av: Lina dolk!

Hej! Tänkte bara säga att jag la upp några bilder på dig och Braven i min blogg, hoppas det är okej annars tar jag bort dom! Ses imorgon kram!

2012-08-10 @ 19:53:18
URL: http://liinadolk.blogg.se
Postat av: Jenny, Hovslagarstudent

Nä, man får nog ta och åka ner och titta på hästen, vara med på röntgen osv för att vara säker på resultat.

2012-08-10 @ 21:12:48
URL: http://www.jennyqarlsson.se
Postat av: Klärs

Åkte ner och provred min häst hos dem en helg och köpte. Är sp glad att jag köpte honom (i april) och jag kommer aldrig ångra det. Tyra var även inne på att köpa Fiero, min häst, så det var tur att hon inte gjorde det. Jag skulle aldrig köpa en osedd häst, han är röntgad och vet bes och jag hade flera svenska veterinärer som godkände plåtarna. Man kan aldrig försäkra sig om att en häst är helt frisk, men en del iaf. Rekommenderar verkligen Jasper som äger stället med sina föräldrar, otroligt duktig ryttare och jag fick garanti på hästen. Jag är jättenöjd med min häst!

2012-08-11 @ 03:41:01
URL: http://klarafriberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0