UTVÄRDERING AV CHILI

Chili är en väldigt trevlig häst, både på marken och i ridningen, dock väldigt lätt i rumpan. I början av ridningen var hon lite stel med ju längre man red och hon blev varmare desto mjukare vart hon. Red lite och kände på henne innan jag tog några skutt. Det första språnget med henne vet jag inte vad som hände. Hindret låg på 60 cm och direkt när hon landat tvärnitar hon, slänger sig åt sidan och gör ett riktigt bock språng varav jag fortsätter rakt fram och flyger av.. Där efter var jag mer berädd, trots att hon hoppar och far med rumpan efter hindret så gick det mycket bättre.

Hon går gärna ner i sitt egna tempo i galoppen vilket gjorde att jag lät henne gå där för jag tänkte att det är där hon brukar gå och ja, tänkte inte så jätte myckte på det utan lät henne vara. Vi höjde en oxer till 120cm som jag kom  i hennes tempo mot vilket gjorde att hon fick ta i lite extra + rev så efterhindret så svängde hon åt sidan samt bockade så jag flög av igen, hehe.

Efter det språnget hoppade jag upp igen och vart förbannad för jag kände hur hon fick ta i med det tempot. Satte upp tempot och hon bara flög över oxern som ingenting, kom på den 2 gånger och det gick jätte bra. Avslutade med att komma på räcket och sen vända och hoppa oxern i följd.

Väldigt trevlig häst som är väldigt lätt att lägga rätt mot hinde. Hoppar nästan alltid trots att det blir tokigt, dock hatar hon att riva och flippar lite efter hindret ifall hon gör det. Jag tror att hon kan bli väldigt fin med lite jobb, vill ha henne mycket mer musklad och mer frammåt i ridningen.

Jag ska träna med henne imorgon vid 7 för Unni så får vi se sedan vad som händer, ska bestämma mig om jag vill ha henne eller inte imorgon så har lite saker att sova på.


/Elina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0