23. Hoppning eller dressyr?

(det här skulle varit uppe igår)

23. Hoppning eller dressyr?

Självklart dressyr! Förr var det hoppning som gällde, haha. Men sen blev jag rädd och vågade inte hoppa högre än 80cm. Då blev det dressyr istället, vilket jag är glad för!

Jag jobbar på att bli av med höjdrädslan i hoppningen, men det känns som den alltid kommer sitta kvar. Jag har börjat tycka det är mindre läskigt med Braven men med Roxi går det verkligen inte.. Någon som har ett bra tips till mig för hur jag ska bli av med min höjdrädsla? :)


Det går bra att hoppa i dressyrsadel! ;)

/Vicky

Kommentarer
Postat av: Ellinor Essen

När jag skulle bli av med min höjdrädsla så la jag alltid ut en bom framför hindret eller gjorde om hindret till en oxer för att det skulle se bredare ut.



Jag personligen tycker att hindrena ser lägre ut om dom är bredare :)



Ett annat tips, om man har möjlighet till det, är att man rider en större häst och hoppar höjderna man är rädd för eftersom man kommer högre upp.



Och om du inte kan se hur höga hindrena e när du sitter på hästen så kan du börja med att hoppa 50 cm och sen be någon höja utan att du vet hur mycket personen höjer.



Det finns många knep för att lura hjärnan ;D

2011-11-06 @ 08:03:27
Postat av: Ina Ögren

Jag var också höjdrädd ett tag... Hade en medryttarhäst som stegra och bocka, trilla av massa gånger och fick faktiskt hjärnskakning en gång och det tog ett par månader innan min hjärna var som den skulle igen... xD



Nu har jag fått en egen ponny som tävlar på elitnivå och med honom klarade jag faktiskt att hoppa 120 cm :)



Men asså gör Roxi något när du ska hoppa? Blir hon stark, bockar hon? Brukar hon tvärvägra...?



Det bästa tips jag kan ge (såvida Roxi inte gör något när du hoppar för då vetjag inte) är att ta hjälp av en tränare när du hoppar. En bra kompis fungerar också bra, men välj någon som du verkligen litar på och som verkligen är duktig på hästar. Lycka till! :)

2011-11-06 @ 09:24:37
URL: http://ponnyskruttarna.wordpress.com
Postat av: Maya

Be ngn att sänka hindret mkt, höj varje gång du hoppar, men du får int veta hur högt det är.

2011-11-06 @ 09:30:44
URL: http://jemfotoblogg.blogg.se/
Postat av: Daniella

Jag ÄR höjdrädd men envisas med att hoppa endå! Tyvärr blir det inte bra när hinderna kommer upp på 90-1 m men nu har jag börjat vänja mig vid 90 då jag och min häst har lärt känna varran..



Mitt sätt som jag gjorde och gör är att jag hoppar inte mer än det som inte känns bra. Om jag har en dålig dag (rädd) så hoppar jag bara de höjder jag inte är osäker på för att inte förstöra för min häst! Så bli kvar på höjderna du gillar och när du sen tycker dom är "fjantiga" så höj 10 cm men stirra dig inte fast på hindret :)

2011-11-06 @ 10:01:54
Postat av: Tilda

Hej Vicki!! Jag var oxå väldigt höjdrädd ett tag men jag fick otroligt mycket hjälp och nu är det påväg bort :) mina tips till dig är:



Om du har några hinder på volten, tex när du rider dressyr. Lägg up dem på 120-130 cm och bara rid runt dem. Titta på dem då och då men hoppa inte utan ha dem bara där och se på höjderna. Gör det i några dagar. Sedan när du ska hoppa några dagar efet lägger du ner dem på kanske 80-90 cm och då kommer de att kännas plutte lågt. ett annat tips är att hoppa ofta! Varannan dag på kanske 50-60 cm gör inget för hästen. Så lågt spekar ingen roll. Men om man hoppar ofta och lågt kommer man in i det och kan höja suggsesivt, jag kallar det för dressyrhoppning ;) Och till sist, prata med någon som kan hjälpa dig. Ingen tränare som bara ska pressa dig utan någon som är van och kan bara ge dig lite tips på vägen. Prova och svara gärna om det känns bättre sen :) hoppas du fick lite inspitation. kram

2011-11-06 @ 10:26:53
Postat av: Anna

jag har som högst hoppat 90 cm

men jag hoppas att det hjälper.

Jo när jag blir rädd att det är högt så...



Jag lägger ner det till te.x 30 cm



jag hoppar det några gånger sen ber jag någon höja det åt mig med den får inte säga hur högt

bara det inte är högre än vad jag hoppar som högst utan att jag blir rädd.



men du hoppar aldrig högre än vad du är rädd för,

iallafall tills du litar på din häst.



sen när du verkligen vet ''Han/hon hoppar om jag ber honom''

då kan du ''prova'' hoppa det men bara om du vågar och om du vill OCH... litar på din häst



KRAM KRAM KRAAMMM /Anna

2011-11-06 @ 10:29:48
URL: http://ponnikompisar.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vet precis hur du känner dig med höjdrädslan! Har samma problem. Min häst suger inte hinder och då blir det ännu värre.

Tror att tricket är att ha en häst som suger hinder, för då blir det genast mycket enklare :)

2011-11-06 @ 10:57:19
URL: http://syltmunken.blogg.se/
Postat av: Tova ♥

Jag är själv väldigt hopprädd och förstår precis hur du känner! Så fort dem höjer till 90 cm - 1 meter så får jag panik och backar ur. Är väldigt jobbigt, när alla andra går runt och säger; "Åh jag hoppade bana på 1.10 igår, hur högt har du hoppat?!" Så kan man bara säga "80 cm" lxm.. xD

Eftersom att jag rider på ridskola så är jag ALLTID sjukt nervös innan hoppningar, man vet ju aldrig vilken häst man får... ;)

Men fattar hur du känner!

2011-11-06 @ 14:53:01
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/
Postat av: ylva

rid på den häst du känner dig trygg att hoppa med, om ingen av dina egna går bra kankse det går att låna någon annans snälla häst? hoppa mycket, inte för mycket för hästarna förstås, men det blir inte bra om man tänker "nej jag hoppar nog nästa gång istället" hela tiden för då blir det värre för varje gång man inte gör det. hjälper det inte, så hoppträna för en bra förstående ridlärare! :)

2011-11-06 @ 16:25:11
URL: http://ponnyflickornas.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Att tänka positivt, för de funkar verkligen! =) Samt att ha en bra tränare.

2011-11-06 @ 16:32:05
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Anonym

När jag skulle komma över höjd rädslan med en väldigt speciel ponny för länge sen så gjorde vi så här:

Vi tog ett hinder som vi sänkte till typ 50 cm, jag kom på samma linje gång efter gång, och så höjde min kompis lite varje gång utan att säga hur högt det var. Till slut hoppade jag 120 på den lille bus c-ponnyn haha. (utan att jag viste det, jag trodde det var mycket lägre)

Det var så jag kom över min rädsla i början.

Tänk bara på att inte komma alltför många gånger på samma linje så att hästen/ponnyn blir trött och inte årkar.

Och avsluta när det känns som absolut bäst.

Och hoppa inte högre än vad du och din häst/ponny klarar av! :)

2011-11-06 @ 18:49:47
Postat av: Amanda

Hoppa den höjden du känner dig trygg på tills du tycker det är "piece of cake", sen höjer du lite. Hoppar där tills du känner dig helt, helt trygg och så fortätter du så och höjer succesivt, såfort det känns läskigt så sänk igen och stanna där tills du känner dig trygg igen. Och låt det ta tid, hoppa ofta men få språng :)

2011-11-06 @ 20:19:40
Postat av: Anna

När du plockar fram hindrena, lägg upp de på typ 1.10cm, ha de så när du rider fram, sen när du ska hoppa, ber du någo. Sänka till kanske 60cm 70cm? Beroende på vilken nivå, då kommer du tycka hindrena ser jätte pluttiga ut! :) så har jag fått bort mycket av min hopprädsla, igår hoppade jag 1,10cm och de är riktigt stort för mig, och jag tyckte det till och med var KUL!

2011-11-06 @ 21:04:19
Postat av: Ance

Det ända jag vet är att hoppa, hoppa och hoppa. Börja på en höjd som du känner dig bekväm på. Ha en tränare, eller annan som hjälper, stöttar dig och pushar dig lagom mycket. Du ska inte veta hur högt det är innan du hoppat klart. Studds tycker jag personligen att är mindre läskigt, så det kan vara bra för att få in känslan. Att lägga upp hindrena högt innan du hoppar och sedan sänka har jag själv fått som råd. Sen när du väl börjar höja så kan du ändå avsluta med ett lägre hinder så att trygghetskänslan sitter i efter avslutat pass. Och jätteviktigt; tvinga dig aldrig att hoppa högt (eller det du tycker är obehagligt). Gjorde det misstaget att jag bannemejen skulle hoppa "den här" höjden och efter det blev jag rädd igen och fick sänka drygt en halvmeter. Öva bara på en häst du känner dig trygg på. :)

2011-11-08 @ 22:18:26
URL: http://handandhoof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0