stackars Roxi <3

Nu tänkte jag berätta för er varför jag inte blogga igår.

På morgonen tränade jag med Roxi, lätt träning. Efter det red jag Braven en liten stund på banan. Allt gick superbra. Vi släppte även ihop Braven med Gino och Cirruz i sommarhagen, det gick bra.

Sen skulle vi släppa ihop Roxi och Cappi i kyrkhagen och det gick även jätte bra.

Men när min pappa skulle cykla och ta in Braven så åkte han förbi Roxis hage. Där stod hon bara, helt stilla, åt inte, rörde sig inte. Pappa stod kvar där i 5minuter, men hon rörde sig inte. Då cyklade han hem fort och berätta för mig och då åkte vi direkt till stallet. Jag tänkte då, om hon inte äter.. då är det verkligen nått fel, för hon är verkligen ett matvrak.

Jag tog in henne från hagen, hon var jätte seg och såg inte alls fräsch ut. Hon hade ingen feber men jag sköljde av henne lite med kallt vatten. Jag gick runt med henne ett bra tag, sen tog jag in henne i boxen. Då la hon sig ner. Hon fick vila lite, sen gick jag ut med henne igen. Ibland ville hon lägga sig ner när jag var ute och gick också.

Till slut fick pappa ringa veterinären och han kom efter vi hållit på i kanske 5timmar. Då fick hon en spruta som skulle lugna ner tarmarna lite. Han kollade henne och sen fick vi lite medicin.

Som ni kanske listade ut själva, hade hon Kolik. Det var så hemskt att se henne ha så ont som hon hade, jag lämnade aldrig henne. Jag satt hos henne i 6½timma sammanlagt.

Men om några dagar ska hon vara bra igen och jag kan fortsätta som vanligt, sa veterinären. När jag var där imorse var hon på bättringsvägen, men hon vill fortfarande inte äta. Men hon dricker som tur var. Om jag kommer vara där väldigt ofta idag.



Det här var imorse:


/Vicky

Kommentarer
Postat av: Amanda

Usch stackarn, hoppas hon kryar på sig!

2011-06-07 @ 12:11:09
Postat av: Amanda

Usch stackarn, hoppas hon kryar på sig!

2011-06-07 @ 12:11:19
Postat av: emma

åh nä, stackars roxi, och stackars dig.

skönt att hon blir bättre iaf, du får krama henne lite extra från mig, det är hon värd :)

2011-06-07 @ 13:49:24
URL: http://eeemmas.blogg.se/
Postat av: teresa

Om hästen har kolik ska dom helst inte lägga sig, utan man ska försöka få dom att gå så mycket som möjligt, för att släppa ut gaserna. Vi vet. Har haft det på våra hästar fler gånger. Lycka till!!

2011-06-07 @ 13:55:05
Postat av: Nicole

Nej vad tråkigt för dig :(<3.



Tänkte passa på att berätta att jag och min kompis har startat en grej på våran blogg, där ni kan vara med att rösta fram den bästa bloggen :), eran är såklart med bland alternativen :D.



/Nicole

2011-06-07 @ 15:23:40
URL: http://tvaponniiryttare.blogg.se/
Postat av: Evelina

Nej vad tråkigt! Hoppas att hon blir bra!:)

2011-06-07 @ 15:43:31
URL: http://dalaryttarna.blogg.se/
Postat av: Wilma och Bobo

Nä! Stackare :(



Bobo hälsar till Roxi och Brave

2011-06-07 @ 16:40:37
URL: http://wilmaochbobo.blogg.se/
Postat av: Ida

Tur att det gick bra! Vet precis hur det känns när ens häst har kolik.

För snart två år sedan fick min häst kolik. Tyvärr brast hans tarm så vi hade inget annat val än att avliva honom. Det var det jobbigaste jag varit med om.

2011-06-07 @ 17:47:02
Postat av: vickan

usch va jobbigt :( tur att hon är ok iaf!

2011-06-07 @ 19:48:40
Postat av: Ella T

usch när min sköthöst hade kolik så var jag med honom i 5 timmar tills han fick åka till akuten med tarmverd :/

2011-06-07 @ 20:52:09
URL: http://teametponnys.blogg.se/
Postat av: Veronica

Usch vad hemskt! =(..Något jag aldrig vill uppleva med min ponny är kolik! :/.. Men hoppas hon blir bättre! (:

2011-06-08 @ 09:28:26
URL: http://veronicaogilaa.blogg.se/
Postat av: Fanny

Stackars Roxan, hoppas att hon blir bra så snart som möjligt.

Inte kul att se sin häst lida, själv har jag vart med om en häst som hade kolik. Vi satt hos honom i flera timmar, och trodde aldrig att han skulle bli bra.

Men efter några dagar var han igång igen :).

2011-06-09 @ 16:36:22
URL: http://dressyrmuppen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0