olika bett

Anonym om nytt bett:

Hej Viccy!
Vore jätteroligt om du kunde skriva ett inlägg om hur Roxi är att rida och framförallt om hur hon är i munnen. Min fjording är nämligen stark och jag har provat olika bett så det vore kul om du förklarade vad du har testat för bett och vad som har funkat för er två.
Love

Svar: Självklart kan jag göra det, rolig idé :)

Roxi är väldigt framåt att rida, oftast rätt spänstig. Har ibland rätt svårt för att få under sina bakben och är alltid stark i handen. Men hon kommer alltid att vara stark, mer eller mindre. Men hon är väldigt uppåt att rida oftast, känns som man är i uppförsbacke. Kanske låter konstigt men det är så jag upplever att Roxi är när jag sitter på henne. :)

Betten jag har testat är Pessoa, Pelham, Hakamore, 3-delat och 2-delat vanligt bett, bridong.

Betten som funkat att rida ut på och hoppa med, är pelham och hakamore. Lyssnar väldigt bra och blir inte lika stark.

När jag rider dressyr har jag alltid haft valigt tre delat, hon är jätte fin i stallet men blir väldigt stark i galoppen. Därför sa Lena att jag skulle testa bridongbettet och det gjorde jag idag. Det var enorm skilland, hon var inte alls lika stark i galoppen, det räckte med att man pilla lite med fingrarna så kom hon tillbaka i den fina formen hon haft i traven. Äntligen något som funkar! haha xD

Hoppas du fick lite hjälp från mig! ;)



/Vicky

Kommentarer
Postat av: Anonym

vart ngn stans ? är bilden ifrån?

2011-06-30 @ 12:56:56
Postat av: alva

Skriv gärna mer om bett då jag ska köpa ett nytt i nästa vecka till min fjordkorsning :) Hon är precis tvärtom mot hur du beskriver Roxi, hon är väldigt framtung och rätt seg och så men blir ändå stark ute och i galoppen.

Så fler tips uppskattas! :)



ALVADROMMAR.se

2011-06-30 @ 21:41:21
URL: http://alvadrommar.se/
Postat av: Anonym

anonym: Färingsö 30/4 ;)

2011-07-01 @ 09:45:46
Postat av: emelie

En fråga till dig Vicky, ska du till Fjord-SM i Örebro nästa helg? :)

2011-07-02 @ 12:30:24
URL: http://fjordyy.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0