Svar på Frågestunden med Victoria



om att köpa egen pålle:
vad ska man tänka på när man läser en annons om en häst. ska man försöka läsa lite mellan raderna? ska man bli misstänksam tex om hästen låter superfin & superbra men priset är löjligt lågt?
när man rider på ridskola:
jag brukar rida en häst som drar upp hubudet upp i himlen, och när man håller i tyglarna känns det som att man håller i typ två remmar som hänger och dinglar. jag kan inte korta tygeln mer för då höjer han huvudet ännu mer & det känns lixom ännu mindre i handen. eftersom han är ridskolehäst kan jag inte bara sätta på honom random utrustning.
jag sitter och småspänner mig hela tiden, tips mot det?

Om hästen verkar superfin och är löjligt billigt, så ska man vara lite misstänksam. Det kan vara så att hästen varit skadad precis eller har haft en långvarig skada. Den kan också vara gammal, så brukar dom sälja den lite billigare. Men det kan också att det är en skitfin häst som dom bara säljer till det pris dom tror dom kan få för den. Man ska åka och titta på en häst som man tycker känns bra för en. :)

Det kan hända att hästen du rider på ridskolan, det kan vara utrustningen, kanske har ont någonstans i munnen, vilket kan vara två allternativ. Men eftersom jag inte sett hästen kan jag inte veta, men fråga din ridlärare efter råd! :)

Jag satt förut och små spännde mig men det hjälper med att rulla på axlarna och sen trycka bak dom. Sen om du spänner dig vid knäna, så kan du rida mycket barbacka eller utan stigbyglar. Eftersom jag inte vet var du spänner dig så är det svårt att berätta. Men om du vill fråga något mer kan du nå mig på mailen: [email protected]. :)



hästmänniskor sen innan?:)

Nej. Min mamma har bott på Bondgråd tills hon var tjugo i Finland och sen flytta hon till Sverige. Men ingen av dom har var hästmänniskor tidigare och var inte hästintresserade. Men det ändrade sig när jag fick min första ponny, Pompeji. :)


om du fick vilken häst som hellst,vilken skulle du valt?:)
Ps eran blogg är grym!

 Om jag fick välja en häst, vilken som helst, så skulle jag valt Totilas! :)


Följer du Dressyrmupparnas blogg fortfarande fast du köpte Braven av Linn? :)

Har du långt till en manege att rida i?

ps: jätte bra blogg har ni! :D

Jaa jag följer Dressyrmupparnas blogg fortfarande precis som jag gjorde innan jag köpte Braven. Jag tycker deras blogg är så bra och den är verkligen värd att läsa! :)

Om jag åker med transport, finns det ett ridhus som jag rider i, 10min bort. Men annars kan det ta 40min att rida till närmsta. :)

Tack så mycket! :D 
1. läser du hästtidningar/böcker, eller något sånt? :)
2. var ligger ekerö?
3. har du gått på ridskola?
4. har du någon gång funderat på att sluta rida?
5. känner du typ att du ibland kan råka "favorisera" braven nu i början när du fick honom och lixom pysslade med honom mer och hellre red honom ist. för roxan?
6. du & elina går väl inte i samma klass? om inte, är dina vänner också hästintresserade i din klass?

1. Jag läser tidningen Equipage, men inga hästböcker.
2. Ekerö ligger väster om Stockholm. I mitten av Mälaren. ;)
3. Jag har gått på en ridskola, den hette Fågelängen och ligger på Färingsö.
4. Nej det har jag verkligen inte. Jag skulle aldrig kunna föreställa mig mitt liv utan hästar.
5. Nej det känner/gör jag inte. Jag trodde jag skulle göra det och glömma bort Roxi lite grann men det gjorde jag inte. Det är helt omöjligt med Roxi.  Sen var det ju så att Roxi var fortfarande skadad när jag fick Braven, så därför red jag honom före Roxi för att hinna rida innan det blev mörkt. :)
6. Nej, vi går inte i samma klass, utan hon går i 9:an och jag går i 8:an. Men vi lärde känna varandra för 11år sedan, då vi bodde på samma gata. :)
Det finns inga hästintresseade i min klass, utan det är bara jag! :)

1. På den senaste videon med dig och Braven så galopperar du runt varv på varv. Vad är ditt syfte med det? Har du något mål med att göra det eller galopperar du bara för att det är kul?
2. På många av dina bilder där du rider sitter du bakåtlutad i sadeln väldigt mycket. Vad är syftet med det? :)

Tack på förhand :D

1. Haha nej jag galopperar inte bara för att det är kul. Mamma filmade mest bara i galoppen, annars brukar jag öka och minska tempot och även gör lite skänkelvikningar här och där i galopp.

2. Det finns inget syfte med det utan det är en dålig ovana. Som jag tränat bort, men ibland kan det hända att det blir så. Allas sits är inte perfekt.


Här ser ni tre olika sitsar som man använder inom dressyren och all slags ridning. Jag vet inte vad ni lärt er men det här fick jag lära mig. En vanlig sits, när man sitter vanligt över hästen (längst till vänster). En sits där du driver hästen framåt (mitten). En sits där du får hästen att minska tempot el sakta av (till höger).Vissa gör tvärt om, när man ska driva el minska tempot, vilket är väldigt vanligt.
När jag skulle driva på Roxelina, blev det konstigt nog, eftersom hon är rätt lat, att jag lutade mig mer bakåt. Det är också väldigt vanligt! Men som sagt det är så mycket bättre nu! :)
Så som min tränare brukar säga: "För att få en perfekt sits tar lång tid, man brukar säga att det är ett livsverk" ;)


hur många vänner har du på bilddagboken nu?
hur många läsare har ni varje dag?

Jag har ca 500st vänner och ca 1000bevakare. :)
På bloggen är det mellan 500-750 varje dag! :)

Vad står det på hennes täcke?:P Har alltid undrat om det står hennes namn eller nått annat?:)

Det står "Born To Roll" på täcket. Det är typ ett märke antar jag. Min pappa köpte det åt mig förut. :D




Vad rider du i för hjälm? :)
Jag rider i en Charles Owen hjälm och en Lami-Cell.

Skulle ni inte kunna ha en bloggtävling där man kan vinna tyyp ett par stövlar eller hjälm eller nått sånt? , det är säkert någon affär som kanske skulle kunna sponsra :P
Vi skulle nog kunna ha en lite mindre tävling, där vi man kan vinna något. :)

Tjänar ni pengar på bloggen?
Nej, än så länge tjänar vi inget. 

Vad kunde roxelina när du köpte henne? :P
Jag köpte Roxelina som 8åring och då hade hon gått två Fjord-SM och tävlat upp till LA:1. :)

Blå eller Grön färg på täcken?
Om jag fick välja mellan Blå eller grönt på täcken, skulle jag valt Blå. 

Gillar du tretorns ridstövlar? :)
Jaa, jag gillar Tretron, jag har ett par själv! :) (blåa)

Skulle du kunna komma in helt klädd i rosa på en dressyrtävling på braven? (även sadel,träns och allt)
Nej, jag skulle inte kunna komma in med rosa utrustning på en tävling, jag är inte så förtjust i rosa direkt :P 

Umgås du och Elina mycket utöver stallet?
Jag och Elina umgås ibland om vi inte är i stallet. Men vi var med varandra jätte mycket när vi var små. Men det har blivit mindre nu när vi träffas i stallet varje dag.

Vilken var den första hästen du fick att gå i form?
Den första hästen jag fick "gå i form" minns jag tyvärr inte.

Hur högt har du hoppat?
Det högsta jag hoppat är 125cm med en ponny jag provred innan jag köpte Braven.

Vilken är din favorit mat?
Jag gillar Kina mat ^^

Är du vegetarina?
Nej det är jag inte.

Vad tycker du om gpa first lady hjälmen?
Jag tycker inte den är speciellt snygg. Det finns nog snyggare och bättre hjälmar :)

Bryr du dig mycket om märken?
Inte så mycket. Bara det är bra kvalitet och snyggt, så är det bra för mig. :)

Får du alla dina hästsaker av dina föräldrar?
Nej bara det som jag behöver och som är viktigt. Annars får jag köpa det själv.

Hur gammal är du? :)
Jag är 14år nu, ska fylla 15 i höst ;)



Vad brukar dina tränare säga ?
Vad tycker de att du ska öva mer på, och vad tycker de är absolut toppen med din ridning?

Lite nyfiken bara :P

Mina tränare brukar alltid säga vad jag behöver träna mer på för tillfället efter min träning. Om det gått dåligt, så måste jag tänka positivt, för det finns alltid något positivt.
Just nu vill min tränare bara att jag lär känna Braven och får igång Roxan igen, det är mitt mål just nu. :)
Det dom tycker är toppen med min ridning är att jag lär mig allt snabbt, tar alltid åt mig det tränaren och sits och hand. :) 
Nu när du har braven, känner du en press på att han måste gå jättefint på bilder/filmer och att ni måste komma långt pga att många följer er, eller kör du bara ditt eget race med honom?
Tycker ni passar perfekt och han verkar trivas med dig jättebra. Lycka till med honom :)

Det gör jag verkligen inte, jag kör mitt eget race med honom som du sa. Dom får tycka vad dom vill men det är ju jag som ska lära känna honom. :)

Tack så mycket! :')



Kan inte du skicka in en bild på dig och Roxelina till dressyrmupparna? :)

Joo det kan jag väl någon gång. :)

Har du fått tips av linn om hur braven är och vad det är bra att tänka på?=)

Ja det har jag. Och om jag någonsin får något problem så vet jag att jag bara kan ringa eller skriva mail till Linn. :)


1. Vad har du för nyårslöften/mål 2011 med Braven och Roxelina? :)
2. Nu efter att du köpt Braven, håller du och Linn kontakt?
3. Vad är bra med Brave Heart och vad är dålig med honom? Och med Roxelina.

1. Målen med Braven 2011 är att lära känna varandra bra och tävla upp till LA i dressyr, men vi får se hur det går.
Målen med Roxelina är att självklart få igång henne igen, sen kvala till Fjord-SM, Fjord-SM och kanske till och med Fjord-NM. :)
2. Ja, jag och Linn håller kontakten. :)
3. Om jag ska säga något dåligt, vilket jag inte kan, så jag säger vad som är mindre kul med mina hästar: Braven är rätt galen (vilket är väldigt kul ibland) men kan bli lite för mycket. Roxelina är ett litet matvrak (vilket också är lite gulligt ibland).


1. Vad är det högsta du hoppat?
2. Vad har du för mål med Braven under 2011?

Fin blogg!! :D

1. Jag har hoppat 125cm med en ponny jag provred innan Braven.
2. Se frågan innan ;)

Tack! :)

Vem av dina hästar gillar du mest?
Jag älskar mina hästar lika mycket.
Vilken skola går du på?
Tappströmsskolan.
Har du några smeknamn på Brave Heart förutom Braven
Ja, typ som Bravis, B eller sötnosen :)

Vad tycker och tänker du om att Linn har dissat stubbad man på dressyrmupparnas blogg?

Hon har absolut rätt att tycka och tänka precis som hon vill. Alla tycker olika. Själv tycker jag också att det inte är så snyggt på andra hästar än fjordingar. Det hör till rasen att dom ska ha stubb man. Men för att piffa till det lite har jag gjort "taggar" i manen! :)


Vad tycker du om din sits? Har du något du veeerkligen försöker träna på, något som du är stolt över?
Tar du lätt åt dig av dåliga saker, inte som kommentarerna på bloggen utan i ditt liv?
Vad tycker du att du har för stil i ridutrustningen?
Fin blogg!

Jag tycker inte min sits är toppen men helt OK, (har förklaring längre upp) men som min tränare säger: "det är ett livsverk" ;). Jag försöker verkligen träna min sits! Jag är stolt över att jag blivit så pass bra i min ridning på kort tid. :)

Jag tar åt mig dåliga saker från tränarna, om dom säger det, så går jag hem och övar på det som var dåliga. Jag tar inte åt mig från ungar som säger att jag ska rida annorlunda, jag litar mest på mina tränare. :)

För stil i ridutrustning.. jaa det kan man fråga sig. Allt som är snyggt enligt mig, är min stil ;)

Tack! :)


Täcket du har på Roxelina är grymt snyggt, vart har du köpt det?

SUPER SNYGG BLOGG

Jag köpte det på Horze i Upplands Väsby. :)

Tack! :D 
1. dina hästr står i box på nätterna väl? isåfall varför gör dem det ?

2. är roxi rakad/klippt ? för annars behöver man väl inget täcke på en fjording ? :o

1. Japp det gör dom. Hästarna i mitt stall stå inne på nätterna.
2. Roxi är inte klippt. Fast hon var klippt tidigare, så hon har inte världens päls. Fjordingar är som vilka hästar som helst. Man väljer själv om man vill ha täcke eller inte. :) 
*vilken ridsskola red du på, innan du fick egen häst?
*hur länge har du ridit?
*hur gammal var du när du fick din första häst??

Ja, det var väl det :)
ÄLSKAR VERKLIGEN ER BLOOGGGG!!!! så gryymt bra :)

* Jag red på Fågelängens ridskola, på Färingsö.
* Jag har ridigt ca 6år, haft egen häst i 4,5år. :)
* Jag fick min första häst när jag var 10år gammal. :)

Tack så mycket! :D


har du någonsin tänkt på att folk kollar eran blogg för att du har köpt braven?
det är ingen illa menat, men det är väll lite så?

Jo det är lite så. Men det finns många som bryr sig om Braven, även fast dom inte träffat honom och dom vill veta hur han har det och hur det går för oss. Det är inte så konstigt. Så jag är snäll och skriver hur det går för oss. :) 
Hur lägger man upp videos från youtube på bloggen?? :D

Du kollar på den video som du vill lägga in från Youtube. Då klickar du på "bläddra in" och kopierar koden som kommer fram. Efter du gjort det går du till bloggen som du ska skriva ett inlägg. Då klickar du på: HTML. Då kommer en ruta upp och då kopierar du in koden från YT och sen kliickar du på "uppdatera" och sen klart. (PS! du kan inte kolla på filmen från när du skiver inlägget) ;)

Ska du till taffsnäs i år också? ^^

Isf vilket läger?

Jag ska inte till Taffsnäs iår eftersom Fjord-SM är ungefär samtidigt, så jag kan inte men jag tycker det är enorm kul att åka dit! Jag brukar gå på läger 3. :)


 
hur uttalar du braven? :) Hörde på en video att Linn sa Brejven typ, själv har jag alltid läst Braaven typ :P Hur säger du? :)

Vad har du för ridstövlar? :)
Hur mycket pengar lägger du på hästarna varje månad? :P
När är du med kompisar? x)
Känner du aldig att du inte har tid för 2 ponnyer?
Har du kontakt med Linn?
När kommer Elina hem? :O
Har du några fler djur?
Har du syskon, isåfall rider dom?
Jw eller Kingsland? :)
Vad heter din bästa kompis?
Hur många ridbyxor har du? xD
Föredrar du märkes saker framför vanliga saker? :P

Bra blogg! :D

Jag uttalar Braven för "Brejven" med engelskt utal ;)

Jag har ett par Mountain Horse ridstövlar :)
Då jag bor på Ekerö, är det j'vligt dyrt att ha häst här och det är bara tur att jag fått ha två hästar. Så där vill jag inte nämna priset. Men om man kanske ska säga hur mycket pengar jag lägger ut på hästsaker i månaden, är det minst 500kr xD.
Jag är med mina kompisar så fort jag får tid, men jag har mina hästkompisar som ställer upp och hjälper mig ibland! :)
Jag känner aldrig att jag inte har tid, eftersom jag har tiden. Jag har väldigt lätt för mig i skolan, då blir det mer tid till hästarna! :)
Jag har kontakt med Linn.
Jag kommer inte ihåg riktigt när Elina kommer hem men efter den 10:onde någon gång.
Förutom mina två ponnyer har jag två katter som heter Dixi och Pixi och en Kanin som heter Skutte. :)
Jag har en syster, men hon rider inte. :)
JW!
Jag har många bästa kompisar men dom som står mig närmast är Hanna, Sara, Therese, Joanna, Anna och Mira. :P
Jag har väl typ 4st ;P
Bara det är snyggt och bra kvalitet så spelar märket ingen roll! :)

Tack! :)

Hur många hästar provade du innan braven, hur var dom?
Roxi framställs som lugn och trygg, väldigt olik breaven, ser det ut som. Vilken typ av hästar gillar du?

Hur länge kommer du ha kvar Roxi och braven?

 Innan Braven provred jag 5st ponnyer (kanske mer?) som var oerhört framgångsrika, dom var underbara! Men dom passa inte mig, jag fick köpa dom, men ville inte. En gick inte igenom besiktningen..

Jaa, mina hästar är som natt och dag. Jag fördrar pigga och känsliga ponnyer men jag blev förälskad i Roxi när jag provred henne. :)

Jag kan ju tävla ponny tills jag blir 18år, och det är ett tag dit. Så vill ha kvar båda så länge som möjligt. Fast jag fick ju Braven precis så det är ingen idé att tänka på det. :P

hallå! Känner du att du får högre press på dig eftersom alla sett braven gå väldigt bra med förra ägaren? Ha det bra :)

Nej, det gör jag inte. :)
gud vad braven är fin :D hur tycker du han är att rida? :D

Jaa det är han :') Han är helt underbar. :)


Jag tycker att din Fjording är jätte fin!
Speciellt manklippningen :)
Jag vet att fjordingar inte är så lätta att hoppa med (ganska tunga). Jag såg på nätet att man tävlade i skogskörning och stockdragning med Fjordingar. Har du testat det?


Tack så mycket! :'D
Dom är riktigt svåra att hoppa med, men vissa kan hoppa väldigt bra! :)
Det går att tävla skogskörning och stockdragning med fjordingar, men det är inte jag speciellt intresserad av det. ;)

Hej! Tkr den bloggen e fin!
Jag undrar bara om du vet om hästar kan få rabies? När jag var ute och red för två dagar seden blev min häst attackerad av en hund.och nu tkr jag att min häst dreglar mkt.
Kram

Jag vet att dom kan få rabies, men det är inte vanligt i Sverige. Nej jag tror inte din häst har rabies.

Ursäkta men jag tyckte den här frågan var lite.. små rolig xD

Kram

hänger inte riktigt med här ?
har roxi vart skadad, och isåfall vad för skada ? :o

Roxi har haft beninflamation i tre ben (båda frambenen och höger bak). Det är pågrund av att hon överansträngt sig. Det här hände då fjordingar är väldigt tunga i framdelen, och då överansträngde hon frambenen, då hon inte ville ta i tillräckligt med bakbenen. När hon var tvungen att avbelasta sina framben, så la hon all vikt på ena bakbenet. Det var veterinärens föklaring. Men det här kan hända vilken häst som helst, det hade bara oturen att bli just Roxi.
 

Vilka klasser hade du tänkt tävla med Braven? Tänker du tävla både hopp och dressyr? :D♥

Jag hade tänkt tävla så lång som vi kan tillsammans i dressyr och man hoppas att vi kommer rätt högt! Jag tänkte tävla lite hoppning och fälttävlan vid sidan av dressyren, för skojs skull.


Vilken är din och dina hästars svaghet/starkhet? :)

Svaren finns i frågorna längre upp ;)


Hej :D
Hur tycker du att man ska knoppa hästen? :)

Jag är tyvärr inte bra på att göra knoppar då jag aldrig behövt göra det i hela mitt liv. Men jag har hört att det är bättre att använda gummisnoddar ;)


Varför måste ni acceptera kommentarerna innan andra får se dem?

Därför att jag och Elina kommit överäns omdet :)

Tävlar du med Brave Heart som Linn gjorde eller?För han var väldigt bra på dressyr och hoppning och det är synd om det går till miste.

Jag har bara haft Braven lite mer än en månad men det är klart jag ska Tävla honom! Vi kommer tävla så högt som vi kan tillsammans. :)

Blev du ledsen när Linn skrev att hon hatar stubbad man? :(

Du verkar vara en jättegullig tjej som är snäll med hästarna och tänker på deras bästa. Så därför undrar jag: Hur kommer det sig att du använder/har använt pessoabett? Visste du inte vad det innebar eller tror du inte på att det är ett otroligt starkt bett som ger flera olika signaler till hästen?

Tack för en superblogg :)

Klart jag inte blev ledsen! :)
Jag använde det förut, pga olika saker. Mitt egna val och alla tycker och tänker olika. Alla har rätt att använda vilket bett man vill. :)

Tack själv! :)


Det händer att jag tar bort vissa frågor, som är kanske lite onödiga eller för personliga. Som jag alltså inte vill ge ut. :)

Men vill ni fråga något mer kan ni alltid maila mig: 
[email protected]

Kram Victoria♥

Kommentarer
Postat av: Lina Andreasson

Hej, hur får du din häst att gå i form och trampa under sig? Kan du beskriva vad du gör på ett vanligt ridpass tex uppvärming, "mellandelen" och nedvarvning?



tack / Lina :)

2011-01-06 @ 20:55:07
Postat av: vikky

Då blev jag nyfiken, har du någonsin ridit någon annan fjording än Roxi? Jag menar efter påståendet att fjordingar är riktigt svåra att hoppa med.. ;)

2011-01-06 @ 22:35:19
URL: http://fjordtastic.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra svar :D

2011-01-07 @ 20:48:34
Postat av: Geronim

Till den som undrar om hans/hennes häst har fått rabis måste ju skoja. Om hästen vart attackerad 2 dagar tidigare borde dem ju ha kontacktat en veterinär och då även ha uppföljning med veterinären så att allt går bra :S

2011-01-07 @ 21:12:24
URL: http://geronim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0