FJORDINGAR

Hej! Jag har två frågor om din fjording.

Hur ofta ordnas det speciella tävlingar för bara fjordingar? Och hur tycker du att det är att tävla fjordhäst på dressyrtävlingar bland andra hästar? Det jag menar är att många tyvärr har endel fördommar mot fjordingar, hur tycker du att man blir bemött av andra? Känner du att du har blivit nerdömd av dommaren någon gång bara för att du har en fjording till exempel?

Jag undrar för att jag älskar fjordingar, tycker att det är helt underbara och har funderat lite på att skaffa en...


Det ordnas tävlingar lite här och var i landet då olika fjordhästföreningar anordnar tävlingar för bara fjordingar. Sen så finns det Fjord-SM, Fjord-NM och Fjord-EM, som man måste kvala till, som bara är för fjordingar. Här finns en hemsida: http://www.fjordhastforeningen.se/

På andra tävlingar bland andra hästar, vissa kollar ju ner på en men det blir ju bara mer roligare att bevisa då att man också kan. Men vissa tycker det är roligt att se en fjording tävla, då det inte är så vanligt. Vissa domare, oftast yngre, så blir man nerdömd, men om man tävlar på högre nivå (t.ex. Regional nivå) så är det oftast äldre domare och dom är mer rättvisare.

Då fjordingar inte har det där "steget" som vissa hästar har medfött, så måste man vara bättre på det tekniska (vägarna, ryggningar, skänkelvikningar m.m.)

Hoppas du fick svar på allt du ville, annars kan du skicka mail till mig, [email protected]. :D



Roxelina (15timmar gammal) och hennes mamma Torps Gejsa. :)

Kram Victoria♥

Kommentarer
Postat av: LINNEA / RIDBOKEN

Nu blir jag nyfiken - vart kommer Torps Gejsa ifrån, ifall du vet?



Jag hade nämligen en Welshponny som hette Torps Amanda.

2011-01-03 @ 12:21:52
URL: http://ridboken.aenn.se
Postat av: Taffsnäs cheyy

hej Victoria!

det här en fråga till dej:

vart köpte du roxi?

vart hittar man bra första fjordingar, till salu?

Tacksam för svar <3

ER BLOGG ÄR SUPERBRA!!

2011-01-03 @ 17:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0