Knoppa hästens man

Ni vet att jag är lite IQ noll på att göra knoppar.. Haha. Men här hittade jag något på google och även en bild. Det låter så enkelt men det är sjukt svårt :o . Hur gör ni? Någon som skulle kunna ge ett bra tips till mig? :)

1. Ta en mankam och markera med en vanlig hästgummisnodd hur pass stor del av manen varje fläta ska vara.
2. Dela upp manen mellan 9-11 delar
3. Ta bort gummibandet på den del du ska börja. Blöta enbart den del av manen du ska fläta (borsta ej! när manen blir blöt/fuktig är den lättare att arbeta än som att du ska borsta av hela mannen - anser att det sliter för mycket på manen + att jag använder inget annat än vatten. Har provat med gelé men resultatet blev sämre, tycker jag!
4. Dela upp manen i 3 bitar, håll manen rakt upp och fläta hårt. Jag tycker resultatet blir bättre om man flätar rakt uppifrån mankammen än rakt mot dig + blir lättare sen när du rullar.
5.Fläta så långt ut du kan, vik in resten av mannen som inte går att fläta - fäst med gummisnodd.
6. Ta en ny gummisnudd och slå typ 2 varv runt den snudd som redan sitter, håll kvar det nya med pekfinger och rulla så smått och hårt du kan så långt in som möjligt till hästens hals, därefter slår du om resten av snudden - brukar räcka med 1-2 varv



( snacka om ful knopp där xD )


Kommentarer
Postat av: Felicia

Jag brukar blöta manen först, sedan delar jag uppmed en tre-spetsig mankam, så att det blir jämt. 9-11 knoppar är nog för mycket på Braven, tror jag!

Allt handlar om att fläta HÅRT! Fläta ralt neråt och inte uppåt. det är det absolut viktigaste! Sedan brukar jag vika in första biten sedan vika in igen 1 eller 2 ggr beroende på längden på manen. Inte för att skryta men jag tycker jag är rätt duktig på att knoppa, har gjort det på 3 hästar med heeeelt olika manar , och har lyckats skitbra på alla! :D

2011-01-10 @ 21:34:47
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: Tilde

Haha det är min ridlärare och hennes häst på första bilden :D

2011-01-10 @ 21:52:42
URL: http://tthelenius.blogg.se/
Postat av: beccii

håller med felicia, fläta inte för många, och SPÄNT som satan haha ;) det är ända sättet att få det snyggt, Speciellt när du börjar flätan ska den vara spänd, och dela in manen med en kam så det blir jämnt :)

2011-01-11 @ 15:59:34
Postat av: Cajsa

Typ du delar in mannen i tofsar med gummiband.

Flätar sedan flätor med gummibandet kvar där uppe sen drar du igenom flätan genom de gummibandet som sitter där uppe så att det blir en lagom stor knopp snurra sen resten runt knoppen och sätt gummiband på.

Brukar bli ganska snygga knoppar.

2011-01-11 @ 16:13:41
URL: http://cajsapersson.blogg.se/
Postat av: Maja

Orkar inte föklara men om du går in på kristinawarg.blogg.se så har hon beskrivit hur hon(jag också) gör+ bilder som vissar. Tycker att hon beskrev bra:) Bara ett tips (hon är väldigt duktig på att knoppa)



P.S. tycker du ska va med i div2;)<3

2011-01-11 @ 19:59:46
Postat av: Hästar

Roxelina är jätte bra på hoppning och hon är väldigt gullig

2011-01-12 @ 16:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0