-20,dåligt för hästen?

Får lite smått panik över att det är -20 ute..
Har iallafall varit ute trots kylan.
Jag och pappa har hjälpts åt att mocka och fixat allt till hästarna, sen red jag Frans och Tolle.
Eftersom att det är så kallt som det är nu så skrittade jag bara med båda två eftersom att det tydligen inte ska vara så bra för deras lungor att anstränga sig så mycket när det är kallt.

När mamma kommer hem ifrån marsvins utställningen med Jossan så ska vi åka till ridhuset med Solle så Hasse får kika på honom att han ser bra ut.

Nu ska jag ta mig lite tid att ladda upp några bilder från igår när jag och Joanna red ut.







Har ni sett hur mycket det endå kan skilja i storlek mellan två D-ponnyer?
Cappi är liten och Toledo är maxad.
Ganska orättvist om man tänker efter att dom här två skulle tävla mot varandra...


Kommentarer
Postat av: Sofie

så länge hästarna inte blir svettiga så är det inge farligt för dom att ridas :) dom har såpass långa luftvägar att luften hinner värmas upp innan den når lungorna. Dock är det värre med oss människor, det är vi som ska vara försiktiga och inte få frostskador :)

2011-02-19 @ 14:50:07
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/
Postat av: Emma

Tänk storhästarna då, de som är 149 skall tävla mot de som är över 175 ;)

2011-02-19 @ 18:11:23
Postat av: Berta

Ojj, det är fuskit om man tänker efter!

Man ser en stoooor skillnad!:o

2011-02-19 @ 18:59:08
URL: http://meandmypony.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är inte bra att anstränga hästen i för kallt

2011-02-19 @ 19:06:48
Postat av: elise

det är sant, om du själv provar att springa när det är -20 så får du svårt att andas ;) precis så är det med hästen och alla andra djur också. Man ska inte rida hårt när det är -15 grader eller kallare, men man kan ju självklart ut och skritta!

2011-02-19 @ 19:36:25
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Postat av: Sarah

hehe, min häst går ute utan töcke även om det är -20 :)

2011-02-19 @ 19:42:29
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Upp till -20 rider jag fortfarande, dock brukar vi oftast bara jogga på i trav i ett behagligt tempo, hästen blir svettig, kan dock bero på att han har vinter päls ;)

2011-02-19 @ 22:00:02
Postat av: Ebba

Du kan rida med då med många skrittpauser men det är inte bra för lungorna när det är för kallt. det är precis som för oss människor. Tyckte du gjorde ett bra val att bara skritta ut :)

2011-02-20 @ 19:35:25
URL: http://ebbaohlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0