Vicky och Roxi 4år



Idag har det gått exakt 4år sedan jag fick Roxi. 4år med glädje, sorg, besvikelse, rädsla, oro och kärlek. Dom åren har jag fått kämpa otroligt mycket men jag har aldrig ångrat en sekund. Jag har varit nära på att bara ge upp, men på något sätt har jag fått tilbaka tron och kämpat på ändå. Alla stunder som jag blivit avkastad och som jag bara har ramlat av gjorde mig bara modigare.

När jag köpte henne var jag 11år, liten och klen var jag. Men direkt när jag red henne så visste jag att det var hon jag ville ha. Trots att alla sa att jag inte skulle köpa en fjording, så lyssnade jag inte. Jag älskade Roxi från första gången jag såg henne.

När jag fick henne hade jag ingen styrka att sätta emot, jag blev bland annat avkastad och gjorde mig riktigt illa på min födelsedag när hon skena med mig. Sen när jag skulle börja tävla (i hoppning) ramla jag av mina tre första tävlingar och en av dom fick jag åka direkt till sjukhuset. Nu kan jag inte förstå hur jag stod ut, men då fortsatte jag och jag tänkte inte ge mig fören jag lyckades.

Efter ett år (?) lyckades jag komma runt en 70cm, och ni kan ju gissa hur lycklig jag var. Efter ett tag startade jag min första dressyrtävling (trots att jag hata dressyr), det var en LC:1 och där fick jag 57% kanske och jag tror faktiskt att jag var precis utanför placering. Sen tävlade jag en till LC:1 och lyckades vinna.

Jag tävla och träna ganska mycket på den tiden och det finns massa tävlingar jag inte ens kommer ihåg. Det finns en tävling jag minns tydligt, det var mitt först meeting och jag skulle tävla min första LA:1, då fick jag 52%. Då kändes det som om det var hoppning jag ville hålla på med. Så jag kollade på massa hoppponnyer, men dom två jag ville ha gick inte igenom besiktningen. Då kom jag ju på, jag älskar Roxi mer än något annat på jorden, det är henne jag vill lyckas med. Så pappa ringde runt lite och jag fick bli utagen till Fjord-SM av min fjordhästföreningn trots att jag inte lyckades kvala in. Det var då jag började träna för Ulrica, hon vände allt, hon lärde mig att "rida", hon lärde mig att inte ge upp och att jag alltid måste tro att jag har en chans, för det visste hon att jag hade. Med hjälp av henne kom jag iaf 10:a på SM på 57%. På hösten fick vi 60% i LA:1.

Året 2010 gick rätt bra: 2:a i LB:1, På Gripen fick vi 61% och 63% i LA:1, i Rimbo fick vi 64% i LA:1, På haningebygden fick vi 71% i LB:1 och vann. På Stockholms frk  kom vi 3:a i LB:1 och blev placerade 2:a i regional LA:1 på 65%. Vi lyckades också bli 2:a i Sparbanken Rekarne Ponnycup. På Fjord-SM fick vi 69% i LB:0 och kom 2:a (öppen klass), 67% i LB:1 och kom 5:a (förklassen) i SM klassen tog motorn slut och vi fick endast 62% och blev 8:a och näst bästa junior. På hösten red jag en LB:1 på 66%, hon var skadad då och vi åkte till Ultuna för att kolla henne. Hon var halt på tre ben, överansträngd.

 Den ända jag fick göra i början var att gå i 15minuter med henne. Sen ökade det med 10minuter efter 2veckor. Tills slut fick jag sitta på henne, gud vilken lycka! Efter ett halvår var hon igång igen, bättre än aldrig förr. Första tävlingen var en LA:1 där fick vi 65% och kom 2:a, 63% i LA:1 på Rimbo, LB:1 på 63% på Gripen och 3:a, LA:1 på 64% på Gripen. Kom 5:a i Sparbanken Rekarne Ponnycup. Tävlade i Div 1 laget i dressyr. På Fjord-SM kom vi 4:a på 65% (en domare gav oss 69%) och JUNIORMÄSTARE. PÅ Fjord-NM kom vi på 14:onde plats i dressyren och det blev en 2:a plats i stilhoppningen.

Det var våran historia, hoppas ni får ännu bättre syn på mig och Roxi. Jag håller inte räkningen längre hur många gånger jag ramlat av, hur många gånger jag gråtit av sorg och av glädje, hur många gånger jag skrattat och hur många gånger jag sagt att jag älskar henne. Roxi är min bitch, gulleplutt, bebis och framför allt min bästavän. Jag har haft fyra fina år med henne och jag hoppas det blir fler. Mycket mer framgångar och motgångar, mer tårar och skratt!

Älskar min Roxelina, den finaste fjordingen i mina ögon♥






Jag och Roxi och Roxis gamla ägare Linda på Lelle :)







Vid den här tiden började jag och Elina blogga :)




/Vicky

Kommentarer
Postat av: Amanda

Ni är jättefina!!Och grattis till 4år:)

Hon går skitsnyggt med kandaret:)

2011-08-07 @ 16:39:46
Postat av: frida

Vad har Roxi för storlek på träns? :)

2011-08-07 @ 17:02:53
URL: http://ponnyryttarnaa.webblogg.se/
Postat av: Ellen

OjOjOj! Du ska bara veta vad avenjuk jag är på dig och roxi, har ridit min foder fjording i ett år snart och han är 20 men ändå en pigg en, och skulle så gärna villja ha en lite yngre oxå som man kan komma långt och utväcklas ännu längre tid på! Har du några tips på uppfödare m.m med fjordingar? ;) Vem är uppfödare till roxi? :) Kram till BÄSTA bloggare!!

2011-08-07 @ 17:20:20
Postat av: Maja

varför slutade du med att göra "piggar" i manen ? :) hon var riktigt snygg i det .:)

2011-08-07 @ 17:45:21
Postat av: G

Det är en otroligt fin fjording du har! Känner såväl igen det där envisa fjordinghumöret med att testa i början. Min förra foderhäst (fjording) gjorde precis samma sak med mig! Men sedan efter vi hittat varandra blev han min absolut bästa vän <3

Skitsnack att man inte ska köpa fjording också! Tror inte jag skulle lärt mig lika mycket eller fått lika mycket självförtroende på någon annan häst än min fjording, just för att han inte var världens enklaste.

Lycka till i framtiden med Roxi, ni är jättefina! :)

2011-08-07 @ 17:49:22
URL: http://notify.blogg.se/
Postat av: sara

jättfina bilder! hon är verkligen sjukt fin! :)

och grattis till 4 år tillsammans :D

2011-08-07 @ 17:59:37
URL: http://sarablomstrand.blogg.se/
Postat av: Ance

Ni är jätte fina tillsammans! :) Att se hur bra det går för er får mig mer motiverada att få igång våran fjording och att bevisa att fjordingar inte är några skrutt-tjockis-hästar. :)

2011-08-07 @ 20:30:51
URL: http://handandhoof.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du ska bara veta vilket bra jobb du gör/ har gjort med

henne o det är härligt att läsa vilken vilja du har att göra det ännu bättre! Det är många som skulle göra vad som

helst för att ha dina fina hästar!:)

2011-08-07 @ 20:39:51
Postat av: Elise

ni är så jäkla snygga och shit vilket jobb du gjort med henne! fan så söta ni var på de första bilderna, fast det är ni fortfarande!!! :))

2011-08-07 @ 22:49:07
URL: http://eliisevogniild.blogg.se/
Postat av: sonntags, en hästblogg

hon är så fin :)

2011-08-08 @ 12:33:48
URL: http://sonntags.blogg.se/
Postat av: Anna

asså jag älskar den fjärde bilden nerifrån :) den är super fin :D jätte roligt att följa eran blogg och titta på alla fina bilder! som fjordhäst ägare får man väldigt mycket ny inspiration!!!

2011-08-08 @ 13:47:43
URL: http://fjordhastpower.blogg.se/
Postat av: anna

herregud va fina tillsammmans!

roxi är nog den finaste fjordingen jag någonsin sett!!

och grattis till 4år tillsammans!!

2011-08-08 @ 15:58:31
URL: http://livetmedpoonny.blogg.se/
Postat av: Anonym

jätte duktiga är ni, du kanske vet vem vicktor är, fjordingen från värmland, han är också suverän, men mer i hoppningen va jag vet! vinner sm .

2011-08-08 @ 23:07:52
Postat av: Fanny

Du va på p3 på taffsnäs förra året va? :D Min kompis Saga som hade Calippo va oxå där ;D

2011-08-08 @ 23:33:12
Postat av: Lisa - Dressyrfokus.blogg.se

Så himla fin fjording!! :) Och rundsytt kandar är såååååå snyggt!

2011-08-09 @ 12:20:30
URL: http://dressyrfokus.blogg.se/
Postat av: Therese

Åhh ni är så söta tms älskar er båda puss <33 :D

2011-08-09 @ 16:12:01
Postat av: Hannaa

Jätte fiina bilder :) Jätte söta ni e tsm



Kram

2011-08-16 @ 13:30:51
URL: http://hannaaljungberg.blogg.se/
Postat av: Yezz Corner-hästnörd i mammaförpackning

Hej, måste fråga en sak gällande Lelle på en av bilderna. Jag skötte en gång i tiden en härlig, stor fux (ca 184 hög har jag för mig han var) som hette Lelodie, han stod då hos fam Jakubowitz i Strängnäs och senare hade Linda Heed honom ett tag, sen vet jag inte var han tog vägen.. Han hade så kallad "shiver" när man lyfte framhovarna så skakade benen,vet du om det kan vara han? Skulle vara riktigt kul att hitta honom på t ex en blogg eller liknande, då han var min absoluta favorit.

Tack på förhand!

Jessica

2011-08-23 @ 04:45:06
URL: http://yezzcorner.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0