kandar

Hej, vill inte klaga på att du rider på kandar, det får du göra hur du vill såklart, men om du rider på det för att hon är så stark att du får ont i ryggen kanske du ska försöka ta itu med det problemet istället för att betsla upp? :)

Svar: Nu är det så att Roxi kommer ALLTID att vara stark och det är ingenting jag kan göra åt, hon har varit det sen jag fick henne och är fortfarande. När jag ridigt med kandaret och sedan ska jag rida med vanligt bett blir hon mkt bättre, men hon är fortfarande stark. Jag har ALDRIG ridigt ett pass på Roxi där hon inte är stark. Det är så att hon har svullna köttlar och därför är det inte lika enkelt för henne att "gå i form" som alla andra hästar, det är därför hon är rätt öppen i formen. Men hon försöker iaf och vill ändå alltid göra sitt bästa. 

Ryggen har blivit lite sne pga att hon är så stark, sen har jag ständigt ont och är stel som en pinne. Sen är jag alltid spänd och kan inte slappna av. Det är därför jag gillar att rida Braven för han är aldrig stark. :)

Hoppas ni har det här klart för er och inte behöver fråga nått om det här igen. Jag vet vad jag håller på med! :)




/Vicky

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker hon ser ut att vara superfin på kandaret! :D

2011-08-13 @ 12:46:23
Postat av: Lamia / VINN KINGSLANDTRÖJA!

Kan du inte bara rida henne i lägre form så hon inte "klämmer" körtlarna?

2011-08-13 @ 13:25:37
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Sofie

Till dig ovan; det står bara att Roxi har svårare för att gå i rätt form, inte att det va omöjligt! Vissa hästar har lättare för att gå rätt än andra, så är det bara! ;) sen tycker jag det är ganska uppenbart att vissa typer hästar kommer alltid vara starka hur man än gör. Har själv en fjordingkorsning som varit stark sen hon va ungponny. Du gör ett grymt jobb med dina hästar Victoria! Keep up the good work! :)

2011-08-13 @ 14:35:03
URL: http://sofiegarberg.wordpress.com
Postat av: Anonym

Till Lamia

Hade du tänk att hon skulle förstöra frambenen på henne eller? Går den hästen i en lägre form så ryker dom nog ganska fort skulle jag chansa på, hon rids i en bra form med tanke på hennes kroppsliga förutsättningar!

2011-08-13 @ 14:48:02
Postat av: emma kristoffersson.

alla som klagar; ärligt talat tror jag faktiskt att vicky själv vet vad som är bäst att rida roxy på, jag tror inte hon rider med kandar bara för att hon inte orkar utan för att hon faktiskt har kämpat och nu funkar det med kandar på roxy, varför kan inte alla bara låta det vara så?

2011-08-13 @ 14:51:40
URL: http://emmakristoffersonn.blogg.se/
Postat av: josse

hur gör du hennes fläta knopp? tacksam för svar gärn ai min blogg ås jag ser att du svara eller göra ett inlägg om det?

2011-08-13 @ 15:51:46
URL: http://uunderstatment.blogg.se/
Postat av: Linnea:)

Jag har också en fjording som har svullna körtlar, nästan lite mer än vad det ser ut som Roxi har på bilden. Jag började denna sommaren att rida henne lite seriösare. Framförallt seriösare i dressyren. Dock har jag fortfarande inte lyckats rida henne i en korrekt form. Hon jobbar på väldigt bra med ryggen och trampar under bra med bakbenen, men istället för att böja på halsen så sänker hon bara huvudet. Jag har haft flera duktiga ryttare som ridit henne, men ingen har lyckats rida henne i form.

Så nu tänkte jag fråga om du har något tips att komma med?



Det här blev visst en väldigt lång kommentar, hoppas att du orkar svara på den ;)



Kram :)

2011-08-13 @ 16:26:00
Postat av: Therese

Till alla som klagar.. jag kan nada om hästar men jag vet att vicky VET hur hennes hästar ska behändlas och sånt!Det finns nog ingen som känner sin egen häst bättre än sin ryttare, allas hästar är olika bara för att sin häst måste ha såna saker och inte kan andvända vissa saker betyder inte det att alla hästar inte kan det ?!

2011-08-13 @ 18:57:47
Postat av: Anonym

Vet precis vad du pratar om, rider en connemara. Han har precis samma problem, men det går att lösa som tur är :) det hjälpte på bara 10 min vart det bättre :)

2011-08-13 @ 20:58:42
Postat av: Ina Ögren - Ponnyskruttarna

Hej ett tips är att rida med två tyglar på pelhamet istället! I princip samma effekt som kandar, men man slipper stoppa in två bett. Själv tycker jag det är att föredra! :)

2011-08-14 @ 00:13:04
URL: http://ponnyskruttarna.wordpress.com/
Postat av: Ellinor

Jag har också en fjording som jag rider och tävlar dressyr med.

Och fjordingar är inte skapta för att kunna gå i en hög, kort och korrekt form. När dom gör det så kläms luftstrupen lite, men vissa har lättare för det och vissa svårare.

Min fjording (Bosse) Kan verkligen krulla ihop sig i traven och galoppen, mest i galoppen men har jätte svårt frö sig i skritten, däremot så trampar han alltid under sig så fort man kräver lite :)

2011-08-14 @ 00:27:32
Postat av: Kajsa

Hej Vicky! Vill bara säga att jag tycker du gör helt rätt! Jag har precis samma problem med min ponny som har en del fjording i sig, hon har såna tjocka köttlar och är inte helt rätt byggd för att gå i en korrekt form, alltså det är lite svårare för henne. Jag rider precis som dej på kandar ibland och det funkar hur bra som helt. Min tränare rådade mig till och med att rida på kandar! ;D

Jag fattar inte varför man är så negativ till kandar, vad är det som är så hemskt med det om man inte missanvänder det?

2011-08-14 @ 09:58:01
URL: http://kalixponny.blogg.se/
Postat av: jennifer

men fjordingar är ju kända för att vara lite starka, och det är lite "deras sätt att vara" inget elakt mot dom, och dom är ju rätt tunga och stora i kroppen så tycker inte det är något fel med att betsla upp så länge de görs på rätt sätt och av rätt anledning vilket jag tycker du gör:D

2011-08-14 @ 19:24:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0