utvärdering

Tänkte utvärdera alla stigbyglar som jag haft så ni får veta vad jag tycker om dom.

Säkerhets stigbygel med snodd
Nog den säkraste stigbygeln man kan ha. Ramlar man av och fastnar så utlöses snodden. Dock så kan den utlösas av sig själv när man rider. Alltså är dom väldigt lätt utlösta. Dom är väldigt små och smidiga om man jämföra med sprenger och nästintill alla andra stigbyglar. Nog dom bästa stigbyglarna man kan ha om man är liten och inte har så stora fötter. Nackdelen är att snodden och plattorna lossnar lätt så det händer att man får köpa nytt då och då. Men det är inte så svårt att få tag på och heller inte några stora kostnader.
Finns här för 289:-

Sprenger bow balance
Tyckte i början att dom var väldigt stora och klumpiga. Ju mer man red med dom desto mer vande man sig med storleken. Dom är ledande i båda sidorna vilket göra så att dom inte är så stumma. Tyckte att det var stor skillnad på dom och mina snodd stigbyglar. Nackdelen är att dom är ganska stora och har man små fötter så kan man glida igonom. Säker heten med dom är att den böjer sig så att man inte ska kunna fastna.
Finns här för 1795:-

Sprenger stigbyglar
Känns som Sprenger bow balance att rida med. Dom har samma ledande i båda sidorna. Skillnaden är att denna stigbygel är mindre och smidigare. inte lika bred platta. Jag personligen tycker att dom är lite hårdaer än Sprenger bow balance att rida med. Denna stigbygel har samma säkerhet som bow balance. Alltså att den böjer sig så att man inte ska kunna fastna. Det som är bra med dessa stigbyglar är att dom även finns i storlek barn. Alltså för dom med små fötter så finns det endå sprenger som kan passa.
Finns här för 1795:-

Soft up
Vet inte vart jag ska börja. Men dessa stigbyglar är så grymt sköna att rida med.
Jag har nästintill alltid ridit med sprenger. Men när jag första gången red i dessa så var det en enorm skillnad.
Dom känns som luft kuddar. riktigt behagliga. Dom här stigbyglarna klassas som en av dom säkraste man kan ha. Ramlar man av och fastnar och böjer sig ytter sidan. Dom är väldigt smidiga på så sätt att dom lätta kan tas av med hjälp av en krok som finns högst upp så man slipper hålla på att krångla med stigläderna. Också väldigt bra att om man tappar stigbygeln så sitter den kvar åt rätt håll så man lätt kan få tillbaka den. Jätte roligt att det finns ett sånt stort utbud av färger. Nackdelen är att man behöver ett par speciella soft up stigläder för att uppnå den bästa effekten. Jag har även stigläderna så jag vet inte hur dom funkar med ett par vanliga men jag har hört att dom blir lite instabila.
Finns här för 1950:-


Mountain horse
Tycker om dessa stigbyglar. plattan är som en trappa och den passar ihop med mina ridstövlar så foten hamnar rätt. ytter sidan lossnar om man skulle fastna. Tycker stigbygeln påminner lite om snodd stigbyglarna med funktionen.
Finns här för 999:-


Aluminium stigbyglar
Dessa stigbyglar ären billigare variant av Jin stigbyglar. Perfekta om man vill sticka ut ett matcha med färgade stigbyglar. Dock så tycker jag inte om att rida med dom då dom är väldigt stumma och hårda. plattan har som taggar vilket gör så att foten inte glider lika lätt. Nackdelen är att färgen lossnar lätt ifrån dom och att det inte finns någon som hellst säkerhet. Dom är ganska stora vilket gör att dom inte passar dom små. Jag tror dom skulle tjäna på att göra dom mindre eftersom att det är barn som vill rida med sådana och inte vuxna.
Finns här för 479:-


Kommentarer
Postat av: amanda

bra inlägg :D

2011-04-02 @ 15:38:03
Postat av: anna

Har sett att du använder pelhambett ibland på Solle, funderar på att köpa ett. Men hittar ingen bra info om hur det fungerar, skulle vara jätte snällt om du kunde berätta lite kort om det.

2011-04-02 @ 18:14:11
URL: http://memycucumber.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0