svar

Har sett att du använder pelhambett ibland på Solle, funderar på att köpa ett. Men hittar ingen bra info om hur det fungerar, skulle vara jätte snällt om du kunde berätta lite kort om det.
Pelham är ett bett med hävstångs effekt. Man kan reglera skarpheten på bettet genom att spänna kindkedjan hårdare eller lösare. Man brukar oftast använda deltatygel på det här bettet, men man kan även bara fästa tygeln i den stora ringen. Man kan också rida med två tyglar, en i varje ring, dock så får man bara rida med det på stor häst och inte ponny.

HHej! :)
jag tämkte börja med att säga att ni har en jääätte fin blogg och att ni uppdaterar den ofta och sånt gillar jag (Y)
men kan inte du skriva vad hjälptyglar och sånt har för funktion bgeroende på viket man anvälmer exemtel så som du gjorde med sigbyglarna :D
och kan du inte skriva om lite olika martaingal som du också har haft och hur de ska sitta för bästa hjälp :D vore riktigt kul :D :D
Jo det kan jag verkligen göra! :)

Kan ju skriva om hjälptyglar nu, dock så har jag bara ridigt med snodd och graman. Men kan ju berätta.

Graman
Jag har ridigt med graman när jag var hos Marcus Westergren i sommras. Dom hästarna jag hade det på var hästar som han inte haft hos sig ett tag. Dom var väldigt stumma och lyssnade inte så mycket, så då hade vi graman för att underlätta lite för oss som satt på. Jag har inte ridigt med det så många ggr men det jag har ridigt med det så tycker jag att det funkar jätte bra. Här är iallafall hur en expert beskriver det.

Gramantygel är snällast om du sätter den i sidorna. Det är alltid klokt att vara skeptisk, men min erfarenhet är att graman kan vara ett hjälpmedel. Problemet är när den används tillsammans med en hård hand och en dålig känsla för balans.

Själv tycker jag att graman är till hjälp vid väldigt felridna hästar, speciellt för mig som inte är så stor. Jag kan ibland behöva den hjälpen för att inte slita ut mig när jag korrigeringsrider andra hästar. Tänk dig själv vilka muskler en felarbetad häst sätter och hur jobbigt det är för den att ändra sig. Då kan gramanen hjälpa den att bruka sin kropp på ett funktionellt sätt.

Titta på hur folk använder gramanen så ser du snart vilka som får hästen eftergiven och avspänd och vilka som bara drar. Den kan också hjälpa hästen att bevara formen vid inlärning, till exempel vid träning av galoppombyten.
källa


Snodd
Gummisnodd är inget som jag brukar rida med. En gummisnodd fäster man över nacken, genom bettringarna och antingen mellan benen i sadelgjorde eller på en varsin sida av sadelgjorden. Oftast är den för kort så att den spänner hela tiden. Speciellt på större hästar brukar det vara så. Man vill ju att den ska hänga när hästen arbetar korrekt. Ponny brukar det funka bättre på.

Men kom ihåg att Hjälptyglar är inget som gör att en häst går i form, allt kommer alltid bakifrån med bjudning, därefter kommer resten. Men hjälptyglar kan vara en hjälp på vägen.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har en fråga, var bor ni? asså, inte er adress, utan bara området.

Eftersom Viktoria praoade på den där resturangen, så måste det väl vara någonstans ute på Ekerö? (Där bor jag också;) Så; var bor ni, och var ligger stallet/stallen?

2011-04-07 @ 12:52:35
Postat av: Sara Nilsson

Kan du inte skriva lite om det med att sätta ett skarpare bett på en slö häst? är jätte nyfiken :D

2011-04-07 @ 14:01:07
Postat av: Eleonor - Vinn smycke värde 395kr

Hej! Var med o tävla om ett designat läderarmband från LUC of Sweden! Klicka dig in genom denna länk:



http://hastoridverksamhet.blogg.se/category/bloggtavlingar.html

2011-04-07 @ 17:39:56
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: amanda

själv tycker jag inte om att rida med vissa hjälptyglar men min foderponny brukar jag rida på snodd för hon kastar upp skallen vid igångsättningar och avsaktningar och det funkar jätte bra och hjälper mig att hålla ner skallen på henne! jätte ffin blogg! :)

2011-04-07 @ 21:23:19
Postat av: Amanda

Jag står i samma stall som Marcus ^^ Men var du där och tränade dina hästar eller red du några av hans? :)

2011-04-08 @ 23:13:37
URL: http://baraponny@bdb
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHA vaddå inte ha pelham på ponnyer jo det kan man visst hahaa

2011-04-11 @ 08:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0