Transportskydd, eller inte?

Min åsikt om transportskydd. Varför ska man ha så klumpiga saker på hästen egentligen? Jag menar, det folk hellst vill ha är skydd som går över knäet på hästen. Men varför ska dom gå så högt? Man kan ju lika gärna ha vanliga benskydd och boots i transporten. Eller det är vad jag har på mina hästar iallafall. Enligt mig är det mycket smidigare, och hästen tycker heller inte att det är obehagligt som dom flesta hästar tycker när det går så högt på bakbenen. Det här är MIN åsikt om transport skydd. Men det kanske finns en baktanke med att dom går så högt. Vad tycker ni om transportskydd? Har jag helt fel, eller vad tycker ni?
Men somsagt så har jag INGET emot transportskydd.


Kommentarer
Postat av: Elliis

Mina transportskydd går lite högre än vad man brukar linda och sen ner över hoven på alla 4 benen, men anledningen till att dom går så högt på bakbenen är ju , vad jag vet , för att dom inte ska glida av :)

Jag skulle hellre sätta på min häst transportskydd än vanliga benskydd, för benskydden skyddar ju inte hela benen .

2011-04-23 @ 10:45:15
Postat av: vilma

vi har höga transport skydd på Timjan efter den där incidenten, (kanske inte har berättat det? väldigt långt att berätta så kan säga sen), och då så kan hon ju inte sätta sej eller lägga sig med dom, och då står hon mer stilla :) och jag får känslan av att hon tycker att det är skönt med "stöd" eller vad man ska säga hehe... :)

2011-04-23 @ 10:47:15
Postat av: jjuliah

tycker också att det e onödigt! :)

min polle reagerar starkt på benskydd och det gör att hon sparkar mer i transporten än vad hon gör utan, hon tycker alltså att det e superobehagligt.

så jag åker alltid utan, kör på lindat + boots eller vanliga benskydd bara! :)

2011-04-23 @ 10:52:18
URL: http://jjuliaosofiee.blogg.se/
Postat av: Rebecca - VINN HANSBO SCHABRAK!

Jag tycker transportskydd är väldigt viktigt! Om du läste på ponnysanning om vad som hände med en tjejs häst så inser man egentligen hur viktigt det är. Så transportskydd är i min syn, en väldigt viktig sak att ta på sin häst! :)

2011-04-23 @ 11:00:25
URL: http://ridersjumping.blogg.se/
Postat av: Jennie

Du har helt rätt, men det är nog från häst till häst också, vi har 2st ponnyer, den ena åker med benskydd+boots och den andra med transportskydd pga att han tidigare varit väldigt orolig i transporten och har vid ett tillfälle sparkat/rivit ett stort jack från insidan bakknät och ned till kotan och det med brodd! Men som sagt i vårt fall så är det helt pga hur hästarna är i transporten och skaderisken i samband med transport.

2011-04-23 @ 11:25:34
Postat av: Yasmine

På något sätt är det säkrare att ha transportskydd som går upp över knäna tycker jag. Men det är väl... ja, man får helt enkelt välja själv! Vanliga skydd, transportskydd, lindor whatever. Det finns ju inget som säger att det andra är fel, som du säger i princip. :)

2011-04-23 @ 11:37:01
URL: http://yassei.blogg.se/
Postat av: caroline

Jag tycker att man ska ha transport skydd eftersom jag iaf e as rädd att lindorna ska gå upp på något sätt. Jag använder alltså alltid transport skydd eftersom att jag panikar annars ;) min åsikt :)

2011-04-23 @ 11:39:53
URL: http://urchin.blogg.se/
Postat av: Emelie

om man nt vill ha skydden så höga så kan man ju kanske bara ha ju benskydd som du sa och has skydd

2011-04-23 @ 12:23:15
Postat av: Felicia

Håller med, jag har alltid lindor och boots i transporten :)

Kram Felicia

2011-04-23 @ 13:10:27
URL: http://remoont.blogg.se/
Postat av: Geronim

Att hästarna tycker transportskydd är obehagligt beror på att ni inte lärt era hästar ha dem, i början tycker hästar allt är obehagligt, bett, sadel, täcke, benskydd, bots, skor, ja exakt allt, då dem inte är vana, sen vänjer sig hästen och då är det inge problem, samma med transportskydd ;)

2011-04-23 @ 13:42:47
URL: http://geronim.blogg.se/
Postat av: Sarah

fattar inte varför man behöver det, finns ingen annledning..

2011-04-23 @ 16:10:54
URL: http://saaraholsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker att benskydd+boots eller damasker/lindor är de bästa!

2011-04-23 @ 16:45:17
URL: http://skooogsmullarna.blogg.se/
Postat av: Sofia Camming - RACEHORSES

Eftersom våra hästar står ganska stilla i transporten känns det inte särskilt nödvändigt med stora klumpiga transportskydd. Antingen lindar vi eller så använder vi bara benskydd :)

2011-04-23 @ 17:50:31
URL: http://sofiacamming.blogg.se/
Postat av: Stinaaaaa

min kompis häst la sig ner och kom inte upp, så hästen låg och sparkade benen rakt igenom transporten, hehe..

2011-04-23 @ 19:24:24
URL: http://stinalarsson.devote.se
Postat av: M

Jag håller med. Visst är det bra med skydd men jag har aldrig fattat grejen med sså tjocka! Tycker lindor funkar bra :)

2011-04-23 @ 23:44:51
URL: http://norrogard.blogg.se/
Postat av: Michelle

Därför att transportskydden skyddar ju ;) Dem är höga i bak för att skydda haserna och längre upp på benen där inte benskydd/lindor skyddar. Har man en häst som sparkar/är orolig i transporten så är detta nödvändigt! Visst om det är obekvämt men jag sätter hellre på min häst obekväma skydd än att den går och sparkar sönder sig själv.

2011-04-24 @ 06:13:57
URL: http://naturalhorses.blogg.se/
Postat av: Sabina

Min häst lever om väldigt mycket i transporten och behöver något som går både över knän och över hovarna. Men på ponnyn har jag ingenting då han är väldigt lugn plus att han självklart trivs bäst utan :)

Men på hästen måste jag ha även om han inte tycker att det är det skönaste som finns då man måste ta säkerheten först, så fort han är utan så trampar han på sig själv och gör illa sig på alla sätt ;p

2011-04-24 @ 08:30:56
Postat av: Sandra

En total självklarhet med transportskydd naturligtvis:). Vanliga skydd och boots kan aldrig skydda lika bra som riktigt bra transportskydd:)

2011-04-24 @ 08:56:40
Postat av: vickan

det är såklart olika från häst till häst, vissa tycker ju att det är väldigt obehagligt och blir oroliga med stora skydd. men jag skulle aldrig få för mig att åka någon längre bit utan det. känns som en otroligt lätt och billig försäkring och en väldigt onödig risk att inte skydda hästen ordentligt. lindor kan ju funka bra men där finns det istället en risk med att stå och linda på tävling tex. för då står iaf mina hästar inte så stilla ;)

2011-04-24 @ 14:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0