svar

varför fram man händer så att han inte får stöd? kul med någon som tänker annorlunda- jag brukar försöka undvika det så långt det går eftersom det i min värld är en eftergift=belöning på beteendet. Likadant att inte luta sig framåt och lätta ur sadeln när det sker, utan försöka sitta kvar rakt i sadeln istället för att hänga med upp, då blir det jobbigare för hästen att stegra. Självklart beroende på hur högt hästen reser sig, reser den sig högt måste man ju fram annars är risken att hästen tappar balansen och slår över.

Så tänker jag, hur tänker du? :)

Jag tänker så att hästen inte ska få något stöd av mig som ryttare när den gör något som inte är okej. Då blir det också svårare för hästen att resa sig upp. Jag brukar inte lägga fram handen när jag belönar min häst, utan den får en klapp och eftergiften den ger sig själv. Jag brukar oftast sitta med handen helt stilla och tygeln spänd, när hästen själv sänker huvudet så blir det atomatiskt en eftergift där. :)

Finns det någon som tänker på ett annat sätt så skriv gärna, alltid kul att höra fleras åsikt! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0